SEO en marketing psychologie
Op het huidige digitale speelveld is de strijd om de aandacht harder dan ooit. Maar niet gevreesd, de ultieme formule om een website te optimaliseren en de harten van de doelgroep te veroveren is bedacht. Door marketing psychologie en SEO te combineren zal de website niet alleen de hoogste ranking in de zoekmachines bereiken, maar ook de gebruiksvriendelijkheid op de website verhogen. Een website met een goede gebruikerservaring genereert natuurlijk ook meer conversies. SEO kan je ook wel vergelijken met schaken. Dus zet jij je concurrentie schaakmat? Ik deel in deze blog 5 gouden tips om dit te gaan bewerkstelligen!
SEO en marketing psychologie zijn twee gebieden die op het eerste gezicht heel verschillend lijken, maar wat als ik je vertel dat ze samen een waar dreamteam vormen. Verbind de kracht van SEO met marketing psychologie en wordt kampioen in de zoekmachine competitie. Het is tijd om een transfer te maken en marketing psychologie combineren met SEO tactieken zodat jouw online aanwezigheid en conversie optimalisatie naar het hoogste niveau gebracht wordt!
5 tips om met marketing psychologische-technieken meer uit jouw SEO strategie te halen!
1. Het belang van menselijke ervaring in SEO
We worden iedere dag overspoeld met informatie die we moeten verwerken om beslissingen te nemen. Een interessant weetje uit de wereld van neuromarketing is dat 95% van ons gedrag onbewust is. Verbazingwekkend, toch? Slechts 5% van ons gedrag wordt maar bepaald door ons ‘moderne’ bewuste brein. Je kunt dus de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, gebruiken om mensen te beïnvloeden. Een slimmigheidje hiervoor is door eens te spelen met de opmaak van een tekst. Een vetgedrukte tekst heeft een magisch effect op ons brein en wordt onbewust bestempeld als ‘’extra betrouwbaar’’.
2. De juiste kleuren in je HTML koppen en CTA’s
Kleuren hebben een magisch effect op ons brein, ze roepen onbewuste verwachtingen en emoties bij ons op. Vergelijk het met het dragen van het voetbalshirt dat bij je supporters enthousiasme opwekt. Een andere kleur in je ‘’Call-To-Action’’ zorgt niet meteen voor de verdubbeling van conversies, maar met passende kleuren van zowel je HTML-koppen als Call-to-Actions zorgt het voor een uiting die ‘’klopt’’ en een logisch geheel vormt. Onbewust denken we met de kleur groen aan duurzaamheid en de kleur blauw straalt vertrouwen uit. Dit zijn slechts voorbeelden van kleurgebruik die jij kunt inzetten in je HTML-koppen of CTA’s om je spel op het SEO-speelveld te versterken.
3. Oneven aantallen hebben meer effect in je tekst
Bij zoekmachineoptimalisatie draait het niet alleen om nummer 1 in de zoekmachine ranking te komen, maar ook om de aandacht te behouden van je doelgroep op de pagina. Wist je al dat oneven aantallen de perfecte formule zijn om ons ‘’onbewuste brein’’ te prikkelen? Omdat we oneven aantallen onbewust meer aandacht geven, kunnen we punten op een lijst ook gemakkelijker onthouden. Je kan denken aan al die blogs die je hebt gelezen met titels als: ‘’5 geweldige tips voor…’’. Het kan ermee te maken hebben dat een oneven aantal altijd een middelpunt heeft. Het middelste punt krijgt in dit geval de meeste aandacht. Niet voor niets dat ik dit onderwerp uitlicht in mijn ‘’middelpunt’’ van de blog, onbewust is dit onderwerp het meest blijven hangen in je gedachten toch?
4. Verhoog betrokkenheid en trek de aandacht met geschikte visuele elementen
Als we duiken in de diepte van consumentengedrag om te begrijpen hoe wij reageren op visuele elementen, komen interessante zaken naar voren. Kleur, vorm, afbeeldingen en lay-out zijn de sleutelspelers binnen het elftal van visuele elementen. Met een schijntje kleur kunnen we emoties laten exploderen. Maar laten we niet vergeten dat vormen en afbeeldingen een geheim wapen blijven in de tactiek. Door onverwachte vormen en betoverende afbeeldingen te gebruiken, steel je de aandacht van consumenten en wek je een hoge nieuwsgierigheid bij hen op. Ook de juiste lay-out mogen we niet aan ons voorbij laten gaan. Met voldoende witruimte, een feilloze hiërarchie en een typografie om bij weg te dromen, kun je de boodschap overbrengen op een manier die het brein van consumenten laat strelen.
5. Verhoog jouw sociale bewijskracht
Mensen vertrouwen graag op de meningen van anderen en laten zich graag leiden door de massa. Het is een krachtig middel als het gaat om het overtuigen van potentiële klanten. Want wie zijn de beste ambassadeurs van jouw product of dienst? Inderdaad! De mensen die jouw product of dienst al eens hebben geprobeerd. Door deze sociale bewijskracht slim te gebruiken in jouw zoekmachine optimalisatie, geef je het brein van je potentiële klant rust en bespaar je hem/haar veel tijd en energie. De zinnen die goed van pas kunnen komen zijn bijvoorbeeld: “Sluit je aan bij de vele mensen die deze SEO quickscan hebben ingevuld’’ of ‘’Door klanten beoordeeld met een aantal sterren’’. Zo verhoog je de sociale bewijskracht en transformeer je potentiële klanten in loyale klanten van jouw merk!
Conclusie
Door gedrag en zoekmachineoptimalisatie te beïnvloeden met marketing psychologische-technieken en SEO tactieken, kun je een formule vormen die jouw website op nummer 1 in de zoekmachine-ranking brengt. Door aandacht te besteden aan het belang van de menselijke ervaring, het gebruiken van de passende kleuren, oneven aantallen te gebruiken in je tekst, pakkende visuele elementen en het verhogen van de sociale bewijskracht kun je de chemie tussen SEO en psychologie benutten om hogere rankings, meer organisch verkeer en een betere conversie te behalen op jouw website.
‘’Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt; er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom die slecht speelt en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen’’ – Johan Cruijff
Beter spelen? Neem contact met ons op!