3 januari 2025

Dé marketing trends van 2025

De marketingwereld verandert in een razend tempo. Terwijl Stan zich verdiepte in de marketingtrends van 2025, besefte hij al snel dat er een aantal game changers op ons afkomen. En het mooie? De kansen liggen voor het oprapen, mits je je strategie aanpast en de juiste stappen zet. Ook dit jaar pakten we de glazen bol erbij.

Automatiseren - de Usain Bolt van Marketing

Ik geef even het voorbeeld van Netflix, je klikt op een serie en het systeem weet automatisch welke films en series je daarna zou willen zien. Het voorspelt je volgende zet, voordat jij de kans krijgt om hierover na te denken. Eigenlijk hetzelfde wanneer ik schaak met Jim en ik zijn volgende zet al heb voorspeld, maar dat terzijde;) Automatisering in online marketing, vooral met behulp van AI tools, maakt dit mogelijk. In 2024 zijn we al begonnen met de eerste stappen, maar in 2025 versnelt het proces. Van data-analyse tot klantinteracties via chatbots. Ze maken marketingcampagnes sneller, slimmer en efficiënter. Daarnaast kun je saaie, herhalende ‘lopende band’-taken automatiseren, zodat je meer tijd hebt om je te richten op taken die echt het verschil maken en waar je energie van krijgt. En dit geldt niet alleen voor marketing, maar bedrijfsbreed. Bedrijven die hun processen niet automatiseren, zullen steeds moeilijker kunnen concurreren. Automatisering is geen luxe meer, het is essentieel voor online succes.

Zoek overal optimalisatie - breid je speelveld uit

SEO ging vroeger vooral over goed gevonden worden in zoekmachines zoals Google, maar die aanpak verandert razendsnel. In 2025 draait alles om overal zichtbaar te zijn. Van social media tot slimme AI-tools zoals Perplexity en Search GPT, het speelveld breidt zich uit. Mensen willen tegenwoordig directe en persoonlijke antwoorden, en AI speelt daar slim op in. Toch blijft de basisvraag onveranderd. Hoe vind je wat je zoekt? AI zal snelle tips leveren, maar voor producten en diensten blijft een sterke online vindbaarheid cruciaal. SEO blijft dus heel relevant, maar het is wel tijd om je contentstrategie te verbreden. Focus je niet enkel meer op hoger scoren in Google, maar creëer directe en waardevolle content die past bij deze nieuwe trend. Zo vergroot je het bereik en laat je content beter presteren.

Video content - de spelmaker van 2025

Als een afbeelding duizend woorden zegt, dan zegt een video meer dan duizend foto’s. Korte video’s blijven ook de baas in 2025. TikTok en Instagram Reels blijven dé platforms waar je gezien wilt worden. Waarom? Omdat ze inspelen op onze drang naar snelle, hapklare content die we onderweg kunnen consumeren. Herinner je nog de blog van Anouk over de marketing trends van 2024? Zij voorspelde al in haar glazen bol dat video content een spelmaker zou worden. Volgens onderzoek van Meta heeft maar liefst 77% van de Instagram-gebruikers weleens iets gekocht nadat ze het op Reels hadden gezien. En dat is geen toeval. Video’s zijn verleidelijk, ze laten producten tot leven komen en wekken vertrouwen.

Social commerce - de snelste route naar de goal

Stel je voor dat je een product ziet op Instagram, een paar seconden later erop klikt en het zonder moeite kunt kopen en dat alles binnen de app. Dit is shoppen in hét moment, en het heet ‘social commerce’. In 2025 gaat het niet meer alleen om het delen van selfies of grappige memes, maar om het gebruik van social media om producten direct te verkopen. Platforms zoals Instagram, Facebook en TikTok bieden de mogelijkheid om via shoppable posts direct aankopen te doen. En hier gaat men gretig gebruik van maken. Social commerce maakt de klantreis korter, eenvoudiger én winstgevender. Merken kunnen niet alleen hun producten tonen, maar ze verkopen ook binnen de sociale platforms waar consumenten zo vertrouwd mee zijn. Dit is de snelste route naar de goal.

User Generated Content - Jouw fans als sterspelers

Je hebt vast wel eens gehoord van User Generated Content (UGC), maar in 2025 zal het een nog grotere rol gaan spelen. UGC is de kracht van echte mensen die hun verhalen delen over jouw merk. Het is de moderne versie van mond-tot-mondreclame, maar dan op grote schaal. De kracht zit ‘m in de authenticiteit: mensen geloven echte verhalen van echte mensen. Maar 2025 gaat verder dan de traditionele unboxing-video’s. Merken zullen meer moeten inzetten op het delen van diepere emoties en ervaringen, en niet alleen producten. Dit zorgt voor een sterke band tussen merk en klant, en versterkt het vertrouwen in je bedrijf. Het mooie van UGC is dat het steeds meer gepersonaliseerd wordt. Hierdoor kunnen merken dichter bij hun doelgroep komen dan ooit.

Neem bijvoorbeeld matcha: een trendy drankje met een sterke visuele aantrekkingskracht. Mensen betalen er graag voor, maar het draait niet alleen om het drinken. Het gaat om het delen van die ervaring op social media. Deze foto’s en video’s van matcha-momenten zijn een perfect voorbeeld van User Generated Content. Het mooie is dat de klanten zelf content creëren, die jouw merk op een organische manier onder de aandacht brengt bij hun volgers. 

Zo, jouw agenda voor dit jaar is weer gevuld

Als we vooruitkijken naar 2025, zien we een wereld die sneller, slimmer en persoonlijker is dan ooit. SEO gaat evolueren naar een omnichannel strategie, automatisering is de nieuwe norm, video content is onmisbaar, social commerce maakt de klantreis korter en User Generated Content zorgt voor diepere connecties met je publiek. Als je jezelf aanpast, heb je de beste kansen om te winnen. Je hoeft alleen maar in te spelen op de veranderingen die voor de deur staan. Let’s go.

2024 - Time to say goodbye

Nieuwe trends brengen niet alleen vernieuwing, maar ook afscheid van oude gewoonten. Wat ooit populair was, maakt nu ruimte voor frisse ideeën. Zo zeggen we vaarwel tegen het enkel traditioneel posten op social media van foto’s en tekst zonder een goede doordachte strategie. De algoritmes van platforms zoals Instagram en Facebook veranderen continu, en dat heeft zijn gevolgen. Waar we eerst konden rekenen op organisch bereik, krijgen deze berichten met foto’s nu steeds minder prioriteit van de algoritmes. Het resultaat? Een drastische afname in bereik. Wist je dat het gemiddelde organische bereik van een Facebookbericht nu slechts rond de 5,2% ligt?

Maar, geen zorgen! Samen ontwikkelen we een marketingstrategie die wél voor de gewenste resultaten zorgt. Van het inzetten van rake advertenties op social media tot het optimaliseren van jouw ranking in Google. Wij zorgen ervoor dat jouw merk weer volop zichtbaar is, met écht bereik. Klaar voor jouw volgende zet in jouw strategie? Game on!

Wellicht ook interessant

James Robinson is FD Gazelle 2024!

22 november 2024

Het verhaal achter de AED voor onze buurt

13 november 2024

Mooi een-zweetje: Merken haken in op Memphis

16 juni 2024

Meer dan 175 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn