James Robinson x Hyrox Maastricht 2025:

Team samenstellingen bekend

3 januari 2024

Dé marketing trends van 2024

Wat heeft het komende jaar voor ons in petto? In deze blog werpt ze een blik op enkele trends die de digitale horizon zullen sieren.

Gen Z en zoekmachines?

In een tijd waarin de ‘oudere’ generaties nog steeds naar Google grijpen als ze productreviews willen bekijken of met prangende vragen zitten, geeft Generatie Z een geheel nieuwe draai aan dit zoekavontuur. Het doorspitten van tekstuele zoekresultaten behoort niet langer tot hun standaardprocedure. Voor deze jonge generatie zijn TikTok en Instagram dé onmisbare tools geworden bij hun zoektocht naar de laatste ins en outs. Of het nu gaat om het kiezen van een restaurant, het bekijken van product- en merk-reviews, of het ontdekken van de nieuwste en populairste Netflix-series. Gen Z heeft haar antwoorden binnen handbereik, verpakt in korte, snappy video’s. Het is dé generatie die de directe en visuele aanpak van TikTok en Instagram met open armen ontvangt en daar gretig gebruik van maakt als het gaat om onderzoek voordat ze hun zuurverdiende centen uitgeven. In 2024 zal dan ook zeker gelden: ready, swipe, buy!

Klantgericht, klikklaar en koopkrachtig

Dat personalisatie een groeiende rol speelt, was al bekend. Echter, dit jaar wordt het crucialer dan ooit. De wereld van één-op-één-marketing gaat al een tijdje verder dan simpelweg de naam van de klant in een e-mail verwerken. Het draait om klantgerichte marketing die op het juiste moment, op de juiste plaats, en met de juiste informatie de juiste persoon bereikt. Dit is niet alleen aangenaam voor de klant, maar ook een gamechanger voor jouw business. Iets waar jij niet meer omheen kunt dit jaar!

Door op jouw website content aan te bieden die precies aansluit bij de interesses van de individuele bezoeker, krijgt deze persoon snel de bevestiging dat hij/zij op het juiste adres is beland. Het resultaat? Een bezoeker die sneller doorklikt naar andere pagina’s en bovendien langer op jouw website vertoeft én eerder geneigd is om een aankoop te doen. Het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij de prospect of klant speelt hierin een cruciale rol. Als informatie op een overzichtelijke en persoonlijke manier wordt gepresenteerd, voelen zij zich sneller gewaardeerd, wat weer invloed heeft op herhaalaankopen, retentie en het geven van referenties. Er is nog zoveel meer te vertellen over dit interessante onderwerp, maar één ding is zeker: personalisatie is in 2024 geen luxe meer, maar een absolute must!

Geen koekjes meer bij de koffie

Terwijl andere browsers al eerder het afscheid van cookies hebben aangekondigd, zal Chrome, waarop maar liefst 70% van de internetgebruikers vertrouwt, in 2024 ook vaarwel zeggen tegen ’third-party-cookies’. Met deze aanstaande ‘cookieless era’ wordt het uitdagender om die ene consument met advertenties te ‘achtervolgen’. Een third-party-cookie deelt namelijk data tussen jouw website en een derde partij. Maar, geen koekjes, geen stress. Want, de kruimels van de verdwenen koekjes gebruiken wij om nóg creatiever en strategischer te worden met ‘first-party-cookies’. Deze blijven namelijk wél nog gewoon in ons midden en zijn nu belangrijker dan ooit! First-party-cookies hebben betrekking op jouw eigen dataverzameling. Deze verzameling moet dus on point zijn dit jaar om zo veel mogelijk bruikbare informatie te kunnen verzamelen. We’re here to help! 

Guess who’s back?

In 2024 maakt de ‘gradient’ een indrukwekkende comeback in ontwerpen. Hoewel deze trend niet gloednieuw is, wordt hij wel een nieuw leven ingeblazen. Het is dé manier om diepte te injecteren in een vlak beeld en onmiddellijk de aandacht van de kijker te grijpen. Terwijl we gradients vorig jaar al vaker tegenkwamen zoals in de huisstijl van DynaPods die Gino ontwierp, zullen we in 2024 nog een stap verder gaan met gedurfde kleuren en opvallende contrasten. Gradients bieden niet alleen visuele aantrekkingskracht, maar passen ook naadloos bij de groeiende vraag naar dynamische en levendige ontwerpen. De soepele overgang van de ene kleur naar de andere creëert een gevoel van beweging en moderniteit. Het is een krachtige manier om de merkidentiteit te versterken en een visueel verhaal te vertellen.

Onze grafische ontwerper Gino liep al voor op de trends en ontwikkelde afgelopen jaar deze vette huisstijl voor Dynapods mét een gradient.

De impact van video

Met al die visuele prikkels die we tegenwoordig opslurpen, is het geen verrassing dat videomarketing in 2024 de absolute show zal stelen in de online marketingwereld. Video weet op een efficiënte en effectieve manier in te spelen op de emotie van de kijker. Het pakt je vast, neemt je mee op een ritje van spanning, sensatie en soms een vleugje humor. Want, een dynamische video geeft je in veel situaties een beter beeld van een product, dienst, of bedrijf dan een traditionele tekst dat zou doen. Slim gebruik van video marketing is niet alleen een strategie, het is een concurrentievoordeel. Het stelt bedrijven in staat hun doelgroep doeltreffender te bereiken, de boodschap krachtiger over te brengen en zich te onderscheiden in een wellicht verzadigde markt. En, actie! 🎬

De online wereld groeit, net zoals cybercriminaliteit

Naast deze toffe vooruitzichten moeten wij helaas ook een serieuze noot toevoegen. We zien het steeds vaker voorbij komen, online criminelen. En ook dit jaar zullen ze mogelijk nog meer aanwezig zijn. Ondanks allerlei nieuwe technologieën omtrent online-veiligheid, is het internet niet immuun voor de groeiende dreiging van cybercriminaliteit. Ook zij worden steeds slimmer en maken op een negatieve wijze gebruik van AI. Daarom willen wij er jullie nogmaals op wijzen dat het belangrijk is om jouw internetaccounts goed te beveiligen middels tweestapsverificatie en niet zomaar op een link of button te klikken voordat je weet wat er écht aan de hand is. Controleer daarom ook altijd het adres van de afzender. Ontvang je spam e-mails? Markeer deze als ‘spam’ en blokkeer de afzender. Twijfel je over jouw online veiligheid of heb je vragen over het omgaan met spam?

Voorbeeld van een Facebook spam bericht dat wordt verzonden door hackers.

Wellicht ook interessant

Mooi een-zweetje: Merken haken in op Memphis

16 juni 2024

De kracht van directe communicatie

1 mei 2024

Maak zelf een contentkalender voor social media!

22 februari 2024

Meer dan 175 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn