Rebranding: Maak van je werk een merk
In de afgelopen 5 jaar stond onze eigen rebranding al héél lang en héél hoog op de agenda, maar we kwamen er maar niet aan toe. Druk, moeilijk en nog honderden excuses passeerden de revue. We zeggen het altijd en tegen iedereen: ‘Zie je bedrijf als een merk en niet alleen als je plek waar je werkt’. Het opbouwen van een merk is geen eenvoudige taak, maar wel van groot belang voor elk bedrijf. Het bouwen van een sterk merk kost tijd, moeite en investeringen. Als je bereid bent om dát erin te stoppen, kun je je gaan onderscheiden van de concurrentie én gaat de waarde van je bedrijf en je reputatie omhoog. Hierbij geldt echter wel dat een merk slechts deels door jezelf wordt bepaald. Het is deels ‘hoe je je bedrijf naar de buitenwereld toe presenteert’, maar vooral ‘hoe anderen jou zien en over je praten’.
Wij waren niet tevreden over de manier waarop we ons naar de buitenwereld toe presenteerden. Juist omdat dát is waar wij goed in zijn en dagelijks voor onze opdrachtgevers mogelijk maken. Wij zíj́n dagelijks bezig met huisstijlen, de mooiste websites, de website advertentiecampagnes, unieke social media uitingen en hoog converterende mailings. Maar… niet voor onszelf. Zo waren wij het marketing- en brandingbureau dat z’n eigen marketing en branding nog niet helemaal op orde had😉
Anyway, hij is er eindelijk hoor! De rebranding (én volledige vernieuwde website) van James Robinson. Let us introduce you to our brand new playground. Wij zijn zo trots!
Make fun, let’s play
Het beeldmerk
- De ‘J’ van ‘James’. Overigens zit er een ‘J’ ín het logo verwerkt en ziet het totaalbeeld er (abstract) uit als een ‘J’. In principe zitten er dus twee J’s in het logo verwerkt. Een knipoog naar de twee J’s binnen ons bedrijf: Jim en Jim.
- De ‘R’ van ‘Robinson’ en van ‘Robin‘.
- Een ‘3’ als verwijzing naar de drie bedrijven waaruit James Robinson is samengevoegd: Robina Design, Code d’Or en Bijdehand Marketing. Bovendien is de ‘3’ een verwijzing naar de drie belangrijkste pilaren binnen James Robinson: Strategie, Branding en Marketing.
Kleuren
Typografie
Typografie is belangrijker dan de meeste mensen vermoeden. Een goed ontwerp valt of staat
met een goede font. Een duidelijke en herkenbare typografie maakt een groot verschil in communicatie. Lettertypes bepalen, samen met het logo, het gevoel dat je krijgt als je het merk ziet.
Wij hebben gekozen voor het font: Urbane. Het is een schreefloze letter, dit wordt als beter leesbaar aangemerkt dan schreefletters, zowel online als bij print. Een schreefletter is een letter waarbij ‘voetjes’ of haakjes aan de uiteinden van de letter lijnen zijn toegepast, een schreefloze letter heeft deze voetjes en haakjes dus niet. Het font heeft een grotere x-hoogte en dit zorgt voor een open leesbaarheid, zelfs bij kleine formaten. Het is een degelijk allround font met een brede toepassing. De verschillende stijlen en dikten maakt deze font familie heel veelzijdig.
Tone of voice
Dit is de manier waarop een bedrijf of merk communiceert. De tone of voice versterkt je merkidentiteit. Hierbij is de zinsopbouw, grammatica en de taal belangrijk, maar vooral ook de toon waarop je communiceert! Denk bijvoorbeeld aan informeel of juist formeel, speels of juist serieus; eigenlijk alle verschillende manieren van schrijven die mogelijk zijn.
Misschien heb je onze tone of voice wel al door… Wij schrijven onze teksten vooral met een knipoog naar sport en games, gecombineerd met een beetje humor. We willen dat het voor iedereen te begrijpen is. Onze tone of voice vertaalt vooral de karakters en de sfeer die we hebben in ons team; vol met humor! 😉
Stijlelementen
Gestippeld, gebogen en verbindend, ze zijn dynamisch en speels. We hebben het nu over de lijnen van onze playground. Ze zijn ontstaan uit ons beeldmerk en je ziet ze in verschillende branding elementen terug. Herken je ook het sportveld erin? Ook kleuren we graag buiten de lijntjes!. Op deze manier kunnen we ons laten verrassen en nieuwe ideeën ontdekken. Laten we eerlijk zijn… binnen de lijntjes kleuren is mooi, maar trots ben je pas écht als je voor iedere klant net dat kleine beetje extra hebt gedaan.