Introducing you to our brand new playground

Ken je dat verhaal over de kinderen van de schoenmaker die op klompen lopen en de loodgieter waar de kraan van lekt? Zo waren wij het marketing- en brandingbureau wat z'n eigen marketing en branding niet helemaal op orde had.

James Robinson Rebranding: Elementen Beeldmerk

Rebranding: Maak van je werk een merk

In de afgelopen 5 jaar stond onze eigen rebranding al héél lang en héél hoog op de agenda, maar we kwamen er maar niet aan toe. Druk, moeilijk en nog honderden excuses passeerden de revue. We zeggen het altijd en tegen iedereen: ‘Zie je bedrijf als een merk en niet alleen als je plek waar je werkt’. Het opbouwen van een merk is geen eenvoudige taak, maar wel van groot belang voor elk bedrijf. Het bouwen van een sterk merk kost tijd, moeite en investeringen. Als je bereid bent om dát erin te stoppen, kun je je gaan onderscheiden van de concurrentie én gaat de waarde van je bedrijf en je reputatie omhoog. Hierbij geldt echter wel dat een merk slechts deels door jezelf wordt bepaald. Het is deels ‘hoe je je bedrijf naar de buitenwereld toe presenteert’, maar vooral ‘hoe anderen jou zien en over je praten’.

Wij waren niet tevreden over de manier waarop we ons naar de buitenwereld toe presenteerden. Juist omdat dát is waar wij goed in zijn en dagelijks voor onze opdrachtgevers mogelijk maken. Wij zíj́n dagelijks bezig met huisstijlen, de mooiste websites, de website advertentiecampagnes, unieke social media uitingen en hoog converterende mailings. Maar… niet voor onszelf. Zo waren wij het marketing- en brandingbureau dat z’n eigen marketing en branding nog niet helemaal op orde had😉

Anyway, hij is er eindelijk hoor! De rebranding (én volledige vernieuwde website) van James Robinson. Let us introduce you to our brand new playground. Wij zijn zo trots!

James Robinson Rebranding Concept Logo Schets James Robinson

Make fun, let’s play

We wisten wat we wilden: een strakke en simpele rebranding, met een knipoog naar plezier! Het werk voor onze opdrachtgevers moet eruit springen. Daarnaast willen we een breed toepasbare stijl met duidelijke herkenningspunten. Tot slot was het onze wens om een herkenbaar beeldmerk te creëren. Vrijwel iedereen binnen ons team heeft ‘iets’ met sport. Sommigen sporten zelf intensief, anderen kunnen er uren naar kijken. Het mocht dus ook wel een (top)sport randje hebben. De metafoor tussen topsport én marketing, waar beiden gaan over presenteren én kunnen omgaan met externe omstandigheden, sprak ons erg aan. Werken bij ons voelt alsof je je in een speeltuin bevindt. Een speeltuin waar je met plezier naartoe gaat, waar ‘spelen’ (als in: nieuwe dingen uitproberen, plezier hebben en samenwerken met je collega’s) wordt aangemoedigd. Werk is een belangrijk onderdeel van ieders leven en je bent er ook een aanzienlijk gedeelte van je week mee bezig. Dan kunnen we het maar beter zo leuk mogelijk maken! Plezier maken combineren we daarbij wel met een streven naar Champions League niveau. We spelen immers om te winnen. Marketing en branding zijn wat ons betreft een combinatie van puzzelen en schaken. Deze elementen spelen daarom een belangrijke rol in onze nieuwe identiteit!

Het beeldmerk

Wist je dat het woord ‘logo’ is afgeleid van het Griekse woord ‘λόγος’ (logos) en kan vertaald worden als ‘woord’. Het is een grafische uiting die met een bedrijfs- of productnaam dan wel met een organisatie geassocieerd wordt. In ons logo kunnen we een aantal zaken herkennen, namelijk:
  • De ‘J’ van ‘James’. Overigens zit er een ‘J’ ín het logo verwerkt en ziet het totaalbeeld er (abstract) uit als een ‘J’. In principe zitten er dus twee J’s in het logo verwerkt. Een knipoog naar de twee J’s binnen ons bedrijf: Jim en Jim.
  • De ‘R’ van ‘Robinson’ en van ‘Robin‘.
  • Een ‘3’ als verwijzing naar de drie bedrijven waaruit James Robinson is samengevoegd: Robina Design, Code d’Or en Bijdehand Marketing. Bovendien is de ‘3’ een verwijzing naar de drie belangrijkste pilaren binnen James Robinson: Strategie, Branding en Marketing.
Daarnaast is marketing en branding per definitie een combinatie van puzzelen en schaken. Vaak is het moeilijk om het overzicht te behouden, maar stukje-voor-stukje en zet-na-zet valt alles op z’n plek. Ons nieuwe logo is één grote puzzel die eruit ziet als een schaakstuk (paard) wanneer je het op de kop bekijkt. Zelfs deze metafoor gaat ook nu op: Marketing is geen one-size-fits-all. Het ligt eraan vanuit welke hoek je de zaken bekijkt en je zult het zien zoals je het ziet. Complex… maar wel mooi. Rebranding geslaagd! (vinden we zelf).
James Robinson Rebranding: Animatie Beeldmerk

Kleuren

Eén ding was 100% zeker: we wilden afscheid nemen van onze felle kleur magenta. In plaats daarvan hebben we bij onze rebranding gekozen voor 3 hoofdkleuren: zwart, wit en blauw. Waarbij zwart en wit de boventoon voeren. De kleur blauw hebben we gekozen vanwege de krachtige uitstraling in combinatie met de belangrijkste eigenschappen die aan de kleur blauw worden toegeschreven: vertrouwen, loyaliteit, zelfverzekerdheid, professionaliteit en ambitie. Deze hoofdkleuren ondersteunen we met twee basiskleuren: rood en geel. Rood en geel staan voor onze Limburgse roots. Als we al deze kleuren samenvoegen ontstaan de subtiele accentkleuren: Oranje = Rood + Geel Groen = Blauw + Geel Paars = Blauw + Rood
Rebranding James Robinson: Huisstijlkleuren

Typografie

Typografie is belangrijker dan de meeste mensen vermoeden. Een goed ontwerp valt of staat
met een goede font. Een duidelijke en herkenbare typografie maakt een groot verschil in communicatie. Lettertypes bepalen, samen met het logo, het gevoel dat je krijgt als je het merk ziet.

Wij hebben gekozen voor het font: Urbane. Het is een schreefloze letter, dit wordt als beter leesbaar aangemerkt dan schreefletters, zowel online als bij print. Een schreefletter is een letter waarbij ‘voetjes’ of haakjes aan de uiteinden van de letter lijnen zijn toegepast, een schreefloze letter heeft deze voetjes en haakjes dus niet. Het font heeft een grotere x-hoogte en dit zorgt voor een open leesbaarheid, zelfs bij kleine formaten. Het is een degelijk allround font met een brede toepassing. De verschillende stijlen en dikten maakt deze font familie heel veelzijdig.

James Robinson Rebranding: Uitleg Typografie

Tone of voice

Dit is de manier waarop een bedrijf of merk communiceert. De tone of voice versterkt je merkidentiteit. Hierbij is de zinsopbouw, grammatica en de taal belangrijk, maar vooral ook de toon waarop je communiceert! Denk bijvoorbeeld aan informeel of juist formeel, speels of juist serieus; eigenlijk alle verschillende manieren van schrijven die mogelijk zijn.

Misschien heb je onze tone of voice wel al door… Wij schrijven onze teksten vooral met een knipoog naar sport en games, gecombineerd met een beetje humor. We willen dat het voor iedereen te begrijpen is. Onze tone of voice vertaalt vooral de karakters en de sfeer die we hebben in ons team; vol met humor! 😉

Stijlelementen

Gestippeld, gebogen en verbindend, ze zijn dynamisch en speels. We hebben het nu over de lijnen van onze playground. Ze zijn ontstaan uit ons beeldmerk en je ziet ze in verschillende branding elementen terug. Herken je ook het sportveld erin? Ook kleuren we graag buiten de lijntjes!. Op deze manier kunnen we ons laten verrassen en nieuwe ideeën ontdekken. Laten we eerlijk zijn… binnen de lijntjes kleuren is mooi, maar trots ben je pas écht als je voor iedere klant net dat kleine beetje extra hebt gedaan.

Rebranding James Robinson:: Drukwerk Offertemappen
Rebranding James Robinson: Drukwerk Wenskaarten
Rebranding James Robinson:: Drukwerk Stickers
Rebranding James Robinson:: Voetbal Shirts

Wellicht ook interessant

5 SEO quick wins

woensdag, 1 februari 2023

De échte winnaar van het WK in Qatar: Nike vs. Adidas

woensdag, 18 januari 2023

Waar komt de naam bluetooth vandaan? En wat hebben de Vikingen ermee te maken?

woensdag, 11 januari 2023

Meer dan 100 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn