1. Oriënteer voor het juiste doel: Begrijp je publiek
Je zou een goed beeld moeten hebben van wie je doelgroep is en waarmee zij betrokken zijn op social media. Definieer de belangrijkste demografische gegevens van je doelgroep, zoals leeftijd, geslacht, hobby’s, beroep, enzovoort. Je kunt zelfs een korte enquête sturen naar je e-maillijst, als je die al hebt, over hoe zij social media gebruiken en wat ze zouden willen zien van jouw bedrijf.
Het kennen van je doelgroep helpt je om kwalitatieve content te creëren die past bij hun interesses. Dit betekent zeker dat je berichten kunt aanpassen op basis van je platform en wat je volgers daar zouden willen zien en horen.
2. Platform strategie
Het is belangrijk om het een en ander te weten van de platformen waarop je actief bent. Elk platform heeft zijn eigen unieke kenmerken, algoritme en manier waarop leden het platform gebruiken. Besteed voldoende tijd aan het onderzoeken van welke platforms het meest passen bij jouw doelgroep!
3. Consistentie als training
4. Bouw je team: Bouw interactieve relaties
Je kunt ook de betrokkenheid van je volgers vergroten door vragen te stellen en kansen te creëren voor interactie tussen jou(w bedrijf) en je volgers. Zorg ervoor dat de interacties waarde kunnen toevoegen aan je merk en een goede indruk achterlaten, zelfs als je een negatieve opmerking beantwoordt.
5. Het scorebord controleren: Meet & Evalueer
Houd je social media prestaties nauwlettend in de gaten. Gebruik analysetools om te meten hoe je berichten presteren en welke soorten content het beste werken voor je doelgroep. Gebruik deze gegevens om je strategie voortdurend aan te passen en te verbeteren. De verschillende tools die je zou kunnen gebruiken zijn bijvoorbeeld Google Analytics, maar bijna elk platform heeft ook een analyse tool ingebouwd!
Er zijn dus veel verschillende dingen waar je op kunt letten, maar zodra je deze tips in gedachten houdt, terwijl je je social media marketingstrategie ontwikkelt, dan bouw je geleidelijk een loyale en betrokken volgersbasis op. Social media marketing is een voortdurende reis, en met deze richtlijnen ben je goed op weg naar succes! Wil je samen sparren over jouw (marketing) strategie? Neem dan contact op met ons!