De witte hoofdband van Memphis
Een recent voorbeeld hiervan is de ophef rondom de witte hoofdband van Memphis Depay in de aanloop naar het EK. Wat begon als een ogenschijnlijke modekeuze, maakte veel los onder het Nederlands publiek. Tot grote verbazing van Depay zelf (‘’mijn vriendin vindt het mooi’’) en met een run op witte zweetbanden als gevolg. Een marketing fenomeen in wording?
Memphis Depay verscheen tegen Canada, een oefeninterland op weg naar het EK voor het eerst met de witte hoofdband op het veld. Niet alleen de oranje fans waren verrast, maar ook bondscoach Ronald Koeman zelf. Wat begon als een modekeuze van de speler, werd al snel een viraal fenomeen. De zweetband maakte ook bij analytici en journalisten de nodige tongen los, waardoor het onderwerp nog verder werd vergroot. Het helpt natuurlijk mee dat na het afhaken van Frenkie de Jong, Memphis nu de enige echte vedette van het Nederlands elftal is, buiten Daley Blind dan 🙂. Onze ogen zijn sowieso op hem gericht dit EK en dan valt zo een witte hoofdband natuurlijk ook nog extra op.
Sportwinkels
Sportwinkels wrijven zich in de handen. Zij hebben witte zweetbanden liggen, maar verkopen ze amper. Dankzij de ophef rond Depay’s hoofdband, vliegen ze momenteel de deur uit. De plotselinge populariteit van een ogenschijnlijk simpel product toont de kracht van influencers in de sportwereld. Het kan bijna ook niet anders dan dat de hoofdband navolging gaat krijgen. Als Oranje het goed doet in Duitsland zal iedereen er mee lopen.

Bron: Google trends
Google trends
Deze interessante ontwikkeling rondom Memphis Depay’s witte zweetband is ook zeker zichtbaar online, dat blijkt uit de Google Trends. Sinds zijn verschijning met het accessoire in de oefeninterland tegen Canada, is de zoekopdracht ‘’zweetband’’ wit explosief gestegen. Waar de term voorheen nooit werd ingevoerd, laat de grafiek nu een top piek zien.
De 3 sterspelers
Waar supermarkten al een jaar voor het Europees kampioenschap voetbal bezig zijn met het bedenken van campagnes voor het EK, geeft Memphis de marketeers het nakijken. De bedrijven die het snelst inspeelden op de ophef, zijn degenen die het meest profiteren. Sterspelers Albert Heijn, Bavaria en Heineken waren weer in vorm.
Bavaria
Bavaria had een heerlijke woordkeuze in hun campagne, namelijk Hoofd-Sponsor en Zo. waarin de O is vervangen door een haarband.
Heineken
Heineken sprong ook op de trend met een geniale post op social media. In de post werd verwezen naar de bierkraag van een getapt Heineken biertje met de tekst: ‘’Heerlijke witte hoofdband, overal verkrijgbaar’’.Â
Albert Heijn
Albert Heijn bedacht een slimme woordspeling met hun campagne: ‘’Nederband, oh Nederband’’. Hoezo had mij dit niet verbaasd als Jim Kikken of Gino Smits dit bedacht had? Of….
Bankzitter
Natuurlijk konden wij niet achterblijven. Wat denk jij, komen we binnenkort in de basiself terecht?
Gaat de man met de hoofdband voor ons het EK winnen?
Het is niet de hoofdband die de doelpunten gaat maken, maar de man eronder. Gaat Memphis Depay ons naar de Europese titel leiden? Dan ziet hij er tenminste ook nog fantastisch uit terwijl hij dat doet 😉!