1 januari 2023

7 tips voor Valentijnsdag marketing

Op Valentijnsdag draait het er natuurlijk om dat je laat merken dat je om de ander geeft. Je wilt jezelf verbinden aan de ander en dat is nu precies waar het bij communicatie om draait. MATCH!

Wil jij het hart van jouw klanten veroveren?

Met deze 7 verrassende Valentijnsdag producten en marketingacties is dat zo versiert, dat kunnen we je op een liefdesbriefje geven. Je wilt verbinding maken met degene die belangrijk voor je is. Denk hierbij aan een potentiële klant of een medewerker. Waarom zou diegene zich juist tot jouw bedrijf richten? Wat maakt jou onderscheidend ten opzichte van al die anderen? Laat de ander weten waar jouw hart sneller van gaat kloppen en waar jij voor staat.

1. Het verleiden van jouw Valentijn

Door het samenstellen van de juiste communicatiemiddelen en deze te verspreiden op de juiste momenten, maak je het verschil. Waarmee je uitpakt (of inpakt), is up to you. Het onderscheid zit hem in de details. Wij denken maar al te graag out of the box en speculeren met he(eeeeeee)el veel plezier over de gekste uitwerkingen en meest originele woordspelingen.

2. Liefde voor extra omzet

Sommige producten en diensten zijn nu eenmaal voor elkaar gemaakt. Met up-selling en cross-selling kun je je klanten gerelateerde producten aanbieden om in hun mandje te stoppen. Een goed doordachte up-selling en cross-selling strategie biedt de mogelijkheid om de verkoopcijfers te verhogen en tegelijkertijd je klant te ondersteunen. Hoewel up-selling en cross-selling op elkaar lijken, zijn ze toch anders. Up-selling betekent dat bedrijven het totale aankoopbedrag proberen te verhogen. Cross-selling betekent dat bedrijven hun klanten gerelateerde producten aanbieden.

Daarnaast is het ontzettend fijn als een bedrijf met je meedenkt. Want dames en heren, laten we eerlijk zijn: twee keer knipperen met je ogen en het is alweer Valentijnsdag. Speel als bedrijf zijnde in op mensen die vaak last-minute pas actie ondernemen d.m.v. een snelle levering of al samengestelde cadeaus. Deze mensen zijn je eeuwig dankbaar.

Speel ook in op singles
Trek “verliefd zijn” breder naar “houden van.” Natuurlijk zien we Valentijn als de dag van de liefde tussen twee partners, maar een groot deel van onze bevolking viert deze dag echter niet op de traditionele manier. Als jouw bedrijf zich ervoor leent, introduceer dan een single-proof Valentijnsactie. Ook de vrijgezellen onder ons verdienen het om in de watten gelegd te worden. 14% van alle single vrouwen koopt bloemen voor haarzelf op Valentijnsdag. En daarnaast verdient een vriendin, vader of collega ook een lief cadeautje!

Laat je trouwe klanten op zo’n dag vooral weten dat je om ze geeft. Toon je waardering met iets kleins. Stuur een kortingscode, bedenk een speciale loyalty actie of stuur ze hartvormige chocolaatjes toe. Toekomstige promotie is erg belangrijk, want uiteindelijk wil je dat de relatie met je klant ook na Valentijnsdag in stand blijft.

3. Designs om van te houden

Verras iemand met iets extra’s. E-mails en berichtjes zijn leuk, maar een fysiek kaartje op de post is nog veel leuker en persoonlijker. Tenminste, als je kiest voor een kaart die naadloos aansluit bij de (liefdes)boodschap die je wilt overbrengen. Dan hebben we het nog niet gehad over alle andere mogelijkheden aan design en drukwerk. Het is ein-de-loos. You name it. Brievenbusdozen voor je producten, kaarten voor je relaties, je beeldmerk op bonbons, cadeaubonnen, gepersonaliseerde wijnhangers, een speciaal ontworpen menukaart voor Valentijn. En dat alles volledig op basis van jouw huisstijl. Zo kunnen we nog wel even door blijven gaan, het is werkelijk een feestje.

4. Social media en marketing is een match made in heaven

En we swipen heel wat af 😉 Betrek je social media kanalen dus zeker tijdens deze speciale dag! Het is een ideale opening om je naamsbekendheid te laten stijgen, verkopen te genereren en potentiële klanten te beïnvloeden. Dit kun je op verschillende manieren doen. Denk aan een originele social media post met een leuke inhaker. Alleen de allerleukste blijven in je hoofd hangen, toch? Een speciale, originele profiel- en omslagfoto op deze dag misstaat ook niet. En wil je adverteren op social media? Dan vergroot je je bereik aanzienlijk. Je kunt online gemakkelijk resultaten bekijken van je advertentie. Hiermee kun je je goed op je doelgroep richten en advertentiecampagnes kunnen tussentijds verbeterd worden. Dit maakt adverteren makkelijk meetbaar. Je volgers veranderen in persoonlijke merkambassadeurs die hun netwerk overtuigen van jouw merk, product of dienst. Mond-tot-mond reclame 2.0!

5. Bekijk je website door een roze bril

De uitstraling van je website kan natuurlijk niet achterblijven. Een goede landingspagina is key. Een landingspagina afgestemd op jouw Valentijnsactie is nóg beter. Je hebt tenslotte zojuist bezoekers met een goede advertentie naar jouw website geleid. Het zou zonde zijn als ze nu zouden afhaken. Zorg dat jouw bezoekers (alsnog) converteren door een duidelijke en overzichtelijke actiepagina of pop-up op je website. Wanneer je landingspagina datgene bevat van wat de websitebezoeker zoekt, hoeft de bezoeker minder ‘moeite’ te doen en kan diegene gelijk de beste Valentijn deals bekijken. Communiceer de actiepagina op de homepage en maak een aparte pagina aan voor cadeau’s voor hem en voor haar. Hiermee kun je ook registreren welke gasten op Valentijnsdag iets bij je kochten, en dit in de toekomst gebruiken om op in te spelen. Een kind kan de was doen!

6. Onweerstaanbare e-mails

Dat heb je nodig. Stuur het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste doelgroep. Op langdurige termijn is het fijn om je klanten persoonlijk te bedanken voor het klant zijn. Denk hierbij niet aan een eenmalige actie, maar verspreid dit over meerdere momenten. Het voordeel van e-mailmarketing is dat je hierin een stap verder kan gaan. Dankzij personalisatie en segmentatie kun je jouw relaties opsplitsen in mannen en vrouwen. Om sterke campagnes neer te kunnen zetten moet je wel weten waar Abraham de mosterd haalt. Dat is in jouw geval je marketing database. Hiermee kun je heel goed inspelen op de persoonlijke interesses en het aankoopgedrag van je ontvanger. Op basis hiervan kun je persoonlijke cadeaus in een overzicht plaatsen voor hem of haar. Dan zit je altijd goed. Neemt ook die Valentijns-stress een beetje weg.

7. If you can see it, shoot it

Om al deze marketingacties te ondersteunen heb je natuurlijk foto’s nodig! Veel ondernemingen grijpen zelf naar zoetsappige stockfoto’s. Maar werk liever met foto’s en video’s die je zelf hebt geschoten en bewerk ze op jouw eigen, unieke manier. Ben je zelf niet zo handig met fotograferen? Geen probleem. Als je dat level hoger wilt gaan, ontdekken wij graag welke fotograaf de perfecte match is voor jou.

Creëer een fotomoment
Een foto is namelijk de beste herinnering aan een geweldige Valentijnsdag. Moedig je gasten aan om op deze speciale dag herinneringen vast te leggen in bijv. je restaurant. Installeer een mooie photo wall (tip!) met het thema Valentijnsdag bij de ingang of serveer prachtige cocktails en desserts die door je gasten met liefde worden gefotografeerd. En wat doen we allemaal met dit geschoten kiekje? Juist, online zetten. Laten we niet vergeten dat 69% van de millennials een foto van hun eten maakt voordat het wordt opgegeten. Smakelklik!

Wil jij scoren met een Valentijnscampagne?

Uiteindelijk gaat het erom dat je boodschap gemeend en authentiek is. Wij vinden het te gek om samen met jou op zoek te gaan naar de juiste strategie en boodschap. So, do you want to be our Valentine?

Last but not least, je wilt na 14 februari natuurlijk ook zichtbaar zijn en blijven. Heb je vragen over het opzetten van een campagne, breek je je hoofd over een origineel idee voor Valentijn of wil je een actie delen? Hit us up.

Nog geen plannen met Valentijnsdag 2023?

Ontvang dan dé tip van ons en laat je dan verrassen door onze 'Valentijnsdag-generator'.

Wellicht ook interessant

Zelf aan de slag met social media door middel van een contentkalender!

donderdag, 22 februari 2024

De markt van social media onder de loep 🔎

donderdag, 1 februari 2024

Trends van 2024

woensdag, 3 januari 2024

Meer dan 100 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Bel ons

Mail ons