4 februari 2023

Carnaval en marketing

Al jaren zorgt dit gigantische feest voor opgewekte, ijverig consumerende carnavalisten die met veel enthousiasme naar hun portemonnee grijpen. Carnaval is natuurlijk een ontzettend mooi feest dat mensen letterlijk en figuurlijk bij elkaar brengt. Hoe ga jij hierop inspelen?

Carnaval en marketing. James Robinson logo in carnaval stijl

De Vastelaovend

In veel Limburgse dorpen en steden wordt het woord ‘Vastelaovend’ gebruikt in plaats van Carnaval. Vastelaovend is afgeleid van het woord vastenavond, wat eveneens verwijst naar de vastenperiode tot Pasen. Het woord ‘carnaval’ zou wel ’s afgeleid kunnen zijn van het Latijnse ‘carne vale’ dat ‘vaarwel vlees’ betekent.

We kijken er ieder jaar opnieuw massaal naar uit. Mensen leven vaak al maanden van te voren naar de Carnaval toe en genieten van de voorpret. Een uitstekende kans om hier met je bedrijf op in te spelen d.m.v. reclame uitingen, campagnes, ludieke producten en noem maar op. Helaas wordt dit (nog) niet veel benut. Een gat in de markt als je het ons vraagt!

Het gekkengetal 11

We nemen je even mee terug naar de basis. Het getal 11 zal je in dit vaarwater vast niet geheel onbekend zijn. Dit wordt namelijk gezien als het ‘gekkengetal’. De 10 staat namelijk voor perfectie en het getal 12 zou staan voor het heiligengetal. Wat bevindt zich dan precies daartussenin? Juist. Het gekkengetal: 11. Tevens bestaat 11 uit twee keer een 1, wat weer staat voor gelijkheid. We horen je al denken: Maar al die cijfers… wat heeft dit met Carnaval te maken? Alles dus. Met Carnaval verkleedt iedereen zich op een gekke manier en is iedereen gelijk. Verkleed jij je als elf dit jaar?

Carnaval en marketing groep van James Robinson

Vastelaovend, dat zit bie ös in de femilie!

Het hele jaar Vastelaovend

Carnaval duurt in de regel van zondag t/m dinsdag. Drie dagen om lekker te kunnen (bij)tanken. Meer dan genoeg zou je zeggen. Er vinden genoeg activiteiten plaats tijdens en rondom Carnaval. Denk aan haring happen, optochten, de elfde van de elfde… en ga zo maar door. Zoals velen zullen weten wordt het carnavalsseizoen altijd eerder geopend. Op 11 november om 11 minuten over 11 uur, om precies te zijn.

Inhakers en verbinding

Om met je bedrijf in te haken op Carnaval en marketing, kun je ontzettend veel doen met wat er al is. Dit festijn is een laagdrempelige gebeurtenis die niet vraagt om zware doordenkers of hele serieuze campagnes. Gebruik bestaande elementen en klassiekers in je voordeel en zoek die verbinding. Als creatievelingen kunnen wij hier onze lol niet op.

Je kunt het zo gek niet bedenken, want alles dat gek is, past bij het thema! Of je nu in de horeca werkt, in de sportsector of in de retail, er is altijd wel een manier om met een creatief en leuk idee te schitteren. Denk bijvoorbeeld aan een Carnavals katerontbijtje, een pilsemannetjes en frieten sportwedstrijd om de carnavals kilo’s eraf te krijgen of een foto competitie op social media. Laat je fantasie de vrije loop en zet jouw ludieke ideeën in de spotlight!

Om alvast voor te proeven gaan wij nu in polonaise naar de koffieautomaat. Alaaf!