Onze duimen draaien overuren
Twijfel jij soms nog of jouw doelgroep wel actief is op social media? Laat die twijfel maar varen! 📱Maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en scrollen gemiddeld genomen bijna 2 uur (!) per dag op diverse platforms. Is jouw doelgroep 80 jaar of ouder? Zelfs bij hen neemt het dagelijkse gebruik toe! Maar, de grootste stijgende lijn zit in de leeftijdscategorie 20 tot en met 39 jaar. Ze zijn niet alleen meer gaan scrollen, maar zijn ook nog eens meer platforms gaan gebruiken. Wat deze groep extra interessant maakt, vooral achteraan in deze leeftijdscategorie, is dat zij relatief ‘meer’ te besteden hebben. Doordat ze voortdurend actief online zijn, vormen ze een aantrekkelijke markt voor diverse branches die zich willen richten op consumenten met iets meer financiële speelruimte. 💰
Crème de la crème van de socials
Gemiddeld genomen over alle leeftijdsgroepen blijven WhatsApp, Facebook, Youtube en Instagram aan de top. Als we praten over dagelijks gebruik, zijn Instagram en TikTok de populairste kids op het speelplein. Vooral TikTok pakt de hoofdrol bij tieners, terwijl Instagram een beetje minder in trek lijkt te zijn bij deze groep. In alle andere leeftijdsgroepen blijft Instagram aan de top en groeit zelfs gestaag door. Het blijft een geweldig platform voor persoonlijk én zakelijke doeleinden. Maar, laten we de grootste groei vooral niet over het hoofd zien… LinkedIn is het afgelopen jaar met maar liefst een half miljoen gebruikers gestegen! Deze opmerkelijke groei benadrukt de voortdurende aantrekkingskracht van LinkedIn als hét professionele platform voor zakelijk netwerken en carrièreontwikkeling. Waar individuen en professionals hun expertise delen en zakelijke relaties opbouwen, opent LinkedIn voor bedrijven de deur naar een breder publiek waardoor ze hun merk kunnen versterken en nieuw talent aantrekken.
Bron: Newcom.nl - Nationale Social Media Onderzoek 2024
Nieuwe spelers op de markt
Het succes van Instagram Threads lijkt overigens kortstondig. Waarbij het in het begin een groot succes leek en maar liefst 10 miljoen mensen een kijkje namen op Threads direct na de lancering, hebben ook al veel gebruikers weer vaarwel gezegd. Ruim 400.00 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken zich te wagen aan het nieuwe platform. Desalniettemin bevinden er zich nog steeds genoeg mensen op dit nieuwe platform en wordt het ook wel het nieuwe X genoemd. Het is natuurlijk erg slim van Instagram om een look-a-like-platform van X te bouwen waarbij je met één klik een account kunt aanmaken gebaseerd op jouw Instagram profiel. En omdat Instagram al zo populair is, lift Threads lekker mee op dat succes. Hoe dit nieuwe platform zich in de toekomst zal ontwikkelen en óf de daling zal doorzetten of dat er juist weer een stijgende lijn zal komen in het aantal gebruikers, gaan we voor je in de gaten houden!
Nieuwe spelers op de markt
Social media in general blijft groeien als een malle! Dus, zichtbaar zijn op social media is onmisbaar voor jouw groei. Houd hierbij in gedachten dat je je op het platform wilt begeven waar jouw doelgroep het meest actief is. Op deze manier bouw je optimaal aan een toegewijde social-fanbase. Ben jij klaar om next level te gaan? Ga dan aan de slag met het adverteren op social media! Deze manier van adverteren geeft je de mogelijkheid om samen met de ‘magie’ van het algoritme heel gericht jouw doelgroep te bereiken. Jim Kikken vertelt je graag meer over deze scherpe wijze van adverteren onder het genot van een kopje koffie. ☕️
Dit jaarlijkse Social Media onderzoek is uitgevoerd door Newcom.nl.