29 september 2023

Halloween Marketing

Starbucks tweet een pompoen en de geur van pumpkinspice begint al door de zintuigen van menig Starbucks-fan te spoken. Het feest dat in veel landen bekend staat om zijn pompoenen, kostuums en griezelige sfeer, heeft misschien niet dezelfde populariteit in Nederland als in sommige andere landen. Maar toch biedt deze feestdag een unieke gelegenheid voor marketeers om hun producten of diensten op een creatieve manier in de schijnwerpers te zetten! Ik neem jullie mee om te ontdekken hoe Halloween-marketing wordt ingezet, waarom het relevant kan zijn voor jou, en enkele voorbeelden van geslaagde campagnes voor dat kleine stukje inspiratie!

Halloween marketing. Markeer met laptop als heks afgebeeld

Waar komt Halloween vandaan?

Halloween, afgeleid van ‘All Hallows Eve’ of Allerheiligenavond, heeft een geschiedenis die duizenden jaren teruggaat. In Ierland vierden de Kelten op 31 oktober oudejaarsavond. Zij geloofden dat juist op deze avond de geesten van de overledenen naar hun vroegere woonplek terugkeerden. Het verkleden was hun manier om de kwade geesten op afstand te houden. Deze traditie heeft tegenwoordig een eigen draai gekregen. Er wordt een creatieve touch aan gegeven om een product of dienst te belichten. Maar genoeg over geschiedenis; wat vooral telt is wat Halloween Marketing kan opleveren voor jouw marketing & branding!

Waarom deelnemen aan Halloween Marketing?

De vraag is: ‘Waarom zou jouw bedrijf willen inspelen op een Halloween-marketingstunt?’ Vooral als de traditie hier minder groot gevierd wordt. Het antwoord is simpel. De periode tussen de zomer en kerst kent weinig tot geen speciale evenementen of kansen voor inhakers. Door mee te doen aan Halloween-marketing kan jouw bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie met een campagne die eruit springt en voor reuring zorgt binnen je doelgroep. Dit kan leiden tot een grotere merkbekendheid en jouw merk zal top-of-mind zijn bij je doelgroep!

Juist omdat Halloween niet zo’n grote bekendheid heeft in Nederland, kan het de ultieme kans zijn voor een goede campagne. Halloween is hét moment om op te vallen bij jouw doelgroep, aangezien jouw campagne tenminste niet wordt ‘ondergesneeuwd’ door de concurrentie!

In de geest van Halloween

De afgelopen jaren hebben diverse bedrijven Halloween aangegrepen om opvallende marketingstunts uit te voeren. Deze stunts variëren van ‘angstaanjagende’ advertenties tot limited edition producten die de geest van Halloween omarmen. Zo heeft Burger King ervoor gekozen om de traditionele Whopper om te toveren tot een oranje seizoensgebonden ‘Ghost Pepper Whopper’, en Pepsi zag de kans om hun grootste concurrent af te beelden in een angstaanjagend Halloween-kostuum. Creatieve campagnes die inspelen op de unieke aspecten van Halloween, zoals het mysterie, de geesten en de traktaties, kunnen zeker de aandacht trekken van jouw doelgroep.

Credits: DDB, Penn Live, Ikea & Heineken

Samen brainstormen over bloedstollende ideeën

Dus, als je je afvraagt hoe je deze Halloween Marketing goed kunt aanpakken, dan helpen wij je graag om ideeën te transformeren van doodgewoon tot monsterlijk geweldig. Gebruik Halloween als inhaker voor marketingstunts en vergroot jouw merkherkenning en betrokkenheid.