1. Coca-Cola kerst commercial ‘’Holidays are coming’’
Coca-Cola mag natuurlijk niet ontbreken als we het over kerstcampagnes hebben. De wereldwijde bekendheid van de kerstman heeft hij zelfs voor een groot deel te danken aan Coca-Cola, omdat Coca-Cola hem vanaf 1931 is gaan inzetten in haar kerstreclames. Ieder jaar ontwikkelt Coca-Cola een bijzondere campagne om de sfeer van kerst over de hele wereld te verspreiden. Ik ga even terug naar 1995, toen Coca-Cola een kerstcommercial ontwikkelde genaamd ‘’Holidays are coming’’. In deze commercial gaat het niet om het product, maar het gevoel van kerst. Het koor, het lied, de kerstverlichting. Deze commercial bevat alles, je voelt meteen de nostalgie en warme gevoelens. Hij is zo magisch en actueel, zelfs in 2023. De resultaten van deze commercial toonden duidelijke groei in het vierde kwartaal van 1995, waarbij de winst met meer dan 14% toenam tot 648 miljoen dollar en de omzet met 7,6% steeg tot 4,33 miljard dollar. Puur toeval dat de kerstcommercial ‘Holidays are coming’ in datzelfde kwartaal in 1995 werd gelanceerd? Als je het mij vraagt, absoluut niet!
Bron: Youtube/oonai5000
2. De inhaker van HEMA
Over het algemeen gebruiken bedrijven social media om hun merk te versterken en betrokkenheid op te bouwen met de doelgroep. HEMA staat bekend om haar diversiteit aan producten en de goede en grappige inhakers om haar producten te promoten op social media. Dankzij deze humoristische inhakers heeft HEMA ook de felbegeerde ‘’The Best Social Media Award’’ voor beste inhaker gewonnen. Deze awards vormen de hoogste onderscheidingen in Nederland voor al het beste op social media, oftewel de crème de la content. Een voorbeeld is onderstaande social media post. Voor iedereen een erg herkenbaar beeld en HEMA speelt er slim op in! HEMA zorgt ervoor dat klanten niet alleen kunnen genieten van haar producten tijdens de feestdagen, maar wil ook een glimlach op hun gezicht toveren. Zo werd hun creatieve inhaker ongetwijfeld het onderwerp van gesprek bij het kerstdiner. Tenminste bij mij wel, maar dat kan ook omdat ik wel even klaar was met al dat bikken bij oma ;)!
Bron: HEMA
3. De kerstboom van Heineken
Ik ben een liefhebber van bier, maar niet zozeer van Heineken. Maar marketingwise is Heineken met afstand mijn favoriet! Een social media post met bierflesjes in een koelkast geformeerd als een kerstboom. Niet te zuipen, maar toch fantastisch. Heineken had mij goed te pakken met deze post en helaas voor mijn moeder moest zij eraan geloven. Een bier koelkast stond bovenaan mijn kerstwensenlijst! Helaas voor Heineken dat ik er ander bier in vul. Mijn persoonlijke favoriet? Daar ‘Brand’ ik mijn vingers nu niet aan, wellicht in mijn volgende blog ;)!
Bron: HeinekenNL
4. Fortuna Sittard haar adventskalender
Meer organisch verkeer op je website en meer klanten aantrekken tijdens de feestdagen? Fortuna Sittard wist er raad mee in december 2022. De voetbalclub bedacht om een adventskalender op haar website te creëren, waar members van de club elke dag een vakje konden openen met daarachter een verrassing. Van gratis tickets tot gesigneerde voetbalschoenen, de gaafste cadeaus waren te vinden. Het resultaat? Fortuna Sittard wist zich in de Eredivisie te handhaven, dankzij de onvoorwaardelijke steun van haar trouwe fans!
Bron: Fortuna Sittard
We wish you a brandy Christmas!
De feestdagen zijn niet alleen een tijd van geven en ontvangen, maar ook een periode waarin merken de kans grijpen om hun creativiteit te tonen en een blijvende indruk achter te laten bij consumenten. We wish you a brandy Christmas!