De aftrap
Het ‘doen aan social media’ is veel meer dan het lukraak plaatsen van foto’s of korte stukjes tekst op jouw kanalen. Bij social media marketing zit er een gehele marketing strategie achter jouw socials. Zo is het uiteraard van belang dat de communicatie aansluit op die van jouw doelgroep, jouw posts een achterliggende gedachte hebben, ze een duidelijke call-to-action bevatten én dat je consistent bent in het managen van jouw socials.
De échte basis zit hem in de algehele bedrijfsdoelen. Neem de tijd om deze opnieuw te overdenken en concreet op papier te zetten. Vervolgens bekijk je wat je wilt communiceren op jouw socials. Deze ‘ideeën’ zijn nog geen uitgewerkte posts, maar onderwerpen die je wilt aansnijden op jouw kanaal. Bijvoorbeeld, als hotel wil je misschien het team, de kamers, de omgeving, en het restaurant in de spotlights zetten op social media. Of, als makelaarskantoor deel je graag de nieuwste huizen, jouw specialistische team, het kantoor, handige tips & tricks voor potentiële kopers en ontvangen reviews. Controleer vervolgens of deze onderwerpen daadwerkelijk bijdragen aan jouw gestelde bedrijfsdoelen. Zo niet, heroverweeg deze dan. Zo ja, let’s go!
Instagram van onze klant Fitz Roy Maastricht.
Wat is een contentkalender?
Zodra je jouw onderwerpen duidelijk hebt, bepaal je hoe vaak je elk onderwerp met jouw doelgroep wilt delen. Hier komt de contentkalender tot leven. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Een contentkalender is een handig hulpmiddel in de vorm van een schema dat je helpt bij het plannen en organiseren van je social media strategie. Het houdt bij wanneer je wat publiceert, welk type content het is, wie ervoor verantwoordelijk is en welke doelen je wilt bereiken. Het is als een routekaart voor je online aanwezigheid. In de contentkalender geef je jouw onderwerpen diepgang en detail en werk je deze uit tot een gehele post. Van ‘caption’ tot hashtags, van foto tot Canva ‘plaatje’, alles erop en eraan!
Werk vooruit
In principe kun je een contentkalender gedeeltelijk voor een heel jaar vooruit plannen. We weten immers nu al op welke dag Kerst in 2046 valt. Verandert jouw restaurant-menu per seizoen? Is jouw product of dienst sterk seizoensgebonden? Houd hier rekening mee bij het invullen van de kalender. Op deze manier ga je bewust en goed voorbereid aan de slag met jouw content. Maar, nogmaals ‘gedeeltelijk’. Het is belangrijk dat jouw social media kanalen actueel blijven en dat je meegaat met de nieuwste online trends. Een combinatie van vooruit werken én het ad hoc posten van bijvoorbeeld leuke spontane Instagram Stories, is the best of both worlds!
Daarnaast ben je dankzij de contentkalender tot in de puntjes voorbereid en weet je precies wat en wanneer er op jouw socials wordt geplaatst. Je hebt een leuke en relevante post bedacht die goed aansluit bij jouw publiek. Het idee is klaar, de tekst staat vast. Het enige wat nog ontbreekt is een passende foto of video. Gelukkig heb jij geen last-minute stress, want jij weet exact waar, wanneer en met wie of wat je die perfecte foto wilt maken voor kwalitatieve content van topniveau!
Stoffers BV | Fotocredits: Anouk Lemans
Planningstool
Je hebt jouw content kalender voor volgende maand klaar en jouw posts staan gereed om gepubliceerd te worden. Top! Dan kun je deze content al ‘uit jouw hoofd’ zetten. Het is namelijk niet zo dat jij zelf nog handmatig deze posts zal moeten plaatsen op jouw social media kanalen. Daar zijn namelijk handige tools voor. Je kunt gemakkelijk jouw posts inplannen via bijvoorbeeld Meta Business Suite. Een gratis tool van Meta, het moederbedrijf van Instagram, Facebook en WhatsApp. Dit hulpmiddel geeft jou de mogelijkheid om jouw complete post met een paar klikken in te plannen. Das handig!
Bedank jezelf later!
Het opstellen van zo’n kalender vergt inderdaad tijd. Ga er daarom ook goed voor zitten. Maar één ding is zeker: de tijd die je investeert in jouw contentkalender voorkomt veel voorkomende struikelblokken en biedt de voordelen van consistentie en efficiëntie in de wereld van social media management! De kalender fungeert als jouw gids naar een gestructureerde social media aanwezigheid. Geen willekeurige posts meer tussen het bereiden van die ene koffie of een telefoongesprek met een klant, maar een doordachte en consistente stroom van hoogwaardige content die jouw volgers op het juiste spoor houdt.
The Leadership Collective | Fotocredits: Anouk Lemans
Step up your game
Ben jij enthousiast geworden en wil jij next level gaan met jouw social media kanalen én jouw kennis over het managen van deze kanalen opvoeren? Ons contentteam staat klaar om jou nog meer te vertellen én te leren over alle ins en outs omtrent de razendsnelle wereld van social media tijdens een persoonlijke training of brainstormsessie! Tijdens deze persoonlijke training of sessie worden de onderwerpen waar jij meer over wilt leren, besproken. Ben jij nog helemaal blanco? Dan beginnen we met de basics en doorlopen we stap voor stap de handelingen tot een social media game waar je U tegen zegt!