Niet indexeren, wél doneren

'Indexeren' heeft in de online marketing een hele andere betekenis dan in de economie. Normaal gesproken hebben we het vrijwel altijd over marketing, deze keer niet.

Alles wordt duurder, maar James Robinson niet

‘Alles wordt duurder’ en ‘Waar gaat het heen met de wereld’… Je hebt het de afgelopen weken of maanden vast meerdere malen voorbij horen komen. Veel mensen maken zich zorgen over de stijgende prijzen van zo’n beetje alles.

Een logische reactie op de almaar oplopende prijzen is… zelf óók de prijs verhogen. Logisch en voor sommige bedrijven ook een absolute noodzaak om levensvatbaar te blijven. Wij hebben er echter voor gekozen om onze tarieven voor 2023 niet te indexeren en verhogen voor onze bestaande relaties.

We kunnen uiteraard niet garanderen dat wij nóóit zullen indexeren. Ieder bedrijf moet namelijk goed in de gaten houden wat de kosten ten opzichte van de baten zijn om zo tot een goede prijsstrategie te komen. Voor nu denken wij de stijgende kosten op een andere manier te kunnen opvangen waardoor we dit niet hoeven door te berekenen aan onze loyale opdrachtgevers.

Kosten in kaart brengen en andere keuzes maken

James Robinson bestaat 5 jaar. Robina Design en Code d’Or, de voorlopers van James Robinson bestaan nog langer. De afgelopen jaren hebben wij ons vooral gefocust op het runnen en laten groeien van het bedrijf. Het optimaliseren van de bedrijfsvoering én het in kaart brengen van onze kosten had daarbij geen of weinig focus. Tot nu.


We realiseerden ons dat er onder de streep net zo veel of misschien zelfs meer zou kunnen overblijven door andere, slimmere keuzes te maken aan de kostenkant in plaats van enkel te focussen op meer, meer, meer.


Het is bovendien ook een veel duurzamere manier van zaken doen. Een kostenbesparing heeft namelijk veel langer effect dan telkens meer opdrachten, klanten en werk te moeten aannemen om winstgevend te blijven.

“Succesvol ondernemen is toekomstbestendig ondernemen.”

Afgelopen oktober waren wij aanwezig bij het ondernemersevent van Euregio HabetsRoyen. Keynote speaker Ruud Veltenaar had het tijdens zijn indrukwekkende verhaal over ‘succesvol en toekomstbestendig ondernemen.’

 
Het was een zéér indrukwekkend betoog van een evenzo indrukkende spreker. Ondernemers moesten volgens hem moreel leiderschap tonen en hun focus verleggen van welvaart naar welzijn. ‘Succes’ werd volgens hem veel te veel bepaald aan de hand van economische groei.
Sow… die kwam binnen. Wij maken binnen ons bedrijf niet louter keuzes op basis van economische variabelen en met het oog op winstmaximalisatie. Werkplezier, een goede sfeer en ‘stressvrij’ werken zijn ons (en onze collega’s) meer waard dan alle facturen tot op de laatste druppel uitpersen, maar… We vroegen ons ook hardop af wat wij nu eigenlijk ‘terug’ deden. Wat deden wij aan ‘moreel leiderschap’ en wat deden wij aan het vergroten van het welzijn van anderen? Het werd stil…


‘Ja, we sponsoren lokale initiatieven…’ Dat is ontzettend belangrijk. Lokale initiatieven en verenigingen zijn de ruggengraat van de gemeenschap, maar er moest meer zijn volgens ons.

Goede doelen en maatschappelijke initiatieven

Nederland is een ontzettend rijk land met een Bruto Nationaal Product van ruim 1 biljoen Euro (dat is een 1 met 12 nullen). Toch is er ook een hoop armoede in ons land én zijn er belangrijke initiatieven die de funding niet bij elkaar krijgen om te kunnen realiseren wat ze willen realiseren.

Dat moet en kan anders wat ons betreft. Daarom hebben we besloten om vanaf 2023 structureel een deel van onze omzet ‘vrij te maken’ voor goede doelen en maatschappelijke initiatieven.

Wij zijn slechts één relatief klein bedrijf uit een nog kleiner dorpje, maar we denken (lokaal) al een hoop bij te kunnen dragen. Daarnaast hopen we andere kleine en grote bedrijven te motiveren en te stimuleren om hetzelfde te doen. Dat hoeven geen gigantische bedragen te zijn die grote gaten in ieders begroting slaan, maar iets is beter dan niets.

Persoonlijke betrokkenheid

We kunnen natuurlijk niet de hele wereld veranderen en kunnen helaas ook niet ieder goed doel ondersteunen. Daarom zijn we bij onszelf te rade gegaan welke doelen dicht bij onszelf liggen. Doelen waar wij onze bijdrage aan willen leveren. Voor 2023 zijn we daarbij tot drie doelen gekomen. Hierover vertellen we later graag meer.

Wellicht ook interessant

5 SEO quick wins

woensdag, 1 februari 2023

De échte winnaar van het WK in Qatar: Nike vs. Adidas

woensdag, 18 januari 2023

Waar komt de naam bluetooth vandaan? En wat hebben de Vikingen ermee te maken?

woensdag, 11 januari 2023

Meer dan 100 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn