Employer Branding

Stel je voor, je bent op zoek naar de perfecte teamplayer voor jouw bedrijf. Je hebt de juiste vacature gepost, maar hoe zorg je ervoor dat de juiste kandidaten opvallen tussen de massa? Dat is waar employer branding om de hoek komt kijken! 

Employer Branding rond de tafel

Wat is Employer Branding?

Employer branding, oftewel een werkgeversmerk, is als de coach van jouw bedrijf. Het is de strategie die je gebruikt om jouw team van talentvolle werknemers samen te stellen en hen te inspireren om hun beste werk te leveren. Net zoals een coach zorgvuldig zijn elftal selecteert met spelers die het team versterken, bouwt employer branding een sterk imago op dat potentiële werknemers aantrekt en behoudt.

Door middel van employer branding bouw je aan een sterke band met jouw huidige, en toekomstige, werknemers, zodat ze zich verbonden voelen met het bedrijf en zich volledig inzetten voor de gezamenlijke doelen. Zo kun je als team topprestaties leveren en samen successen behalen!

Hoe pak je de Employer Branding strategie aan?

Om employer branding aan te pakken zul je georganiseerd en creatief te werk moeten gaan. Je start met het analyseren van de sterke punten van jouw bedrijf, de waarden en cultuur, en hoe deze zich verhouden tot de concurrentie. Net als een coach die een tactische analyse doet en de tegenstanders in kaart brengt, wil je weten wat anderen doen en hoe jouw bedrijf zich daarvan kan onderscheiden. Belangrijk om alle details van jouw employer branding te perfectioneren, van de website en vacatureteksten tot de manier waarop je communiceert met sollicitanten en werknemers. Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen, wij kunnen je hier gemakkelijk bij helpen met social media marketing en zelfs het overzicht behouden!

Zodra geanalyseerd is welke strategie je tegenstanders hanteren, is het tijd dat jij jouw strategie gaat implementeren om je tegenstanders te verslaan. Er zijn verschillende strategieën die jouw merk versterken, stel jezelf de vraag hoe je je als werkgever wil presenteren en hoe je dit het best in een unieke boodschap kan overbrengen. Liever even over brainstormen met een van onze experts? Neem dan vooral contact met ons op en wij zorgen dat de koffie alvast klaar staat.

Hoe ga je je als werkgever presenteren?

Een voetbalclub of coach zal niet zo snel een speler binnenhalen die niet binnen het systeem en/of elftal past, behalve als je Alfred Schreuder heet;). Als werkgever geldt dit ook, je zal daarom dicht bij de eigen visie en cultuur van het bedrijf dienen te blijven. Je gaat namelijk op zoek naar ‘’de perfecte match’’, swipen jouw potentiële teamplayers naar rechts en zullen ze vallen voor de looks van jouw bedrijf? Zorg dan dat je jouw boodschap op de juiste manier overbrengt! Liever even over brainstormen met een van onze experts? Neem dan vooral contact met ons op en wij zorgen dat de koffie alvast klaar staat.

Employer branding kan stagiaires aantrekken die later blijven plakken. Employer Branding is een voorbeeld van een Online Marketingbureau Limburg strategie

Hoe ga je de boodschap overbrengen?

Je zult de competitie niet gaan winnen als je, als bedrijf, vage uitspraken de wereld inslingert om werknemers te rekruten. Je boodschap moet aanspreekbaar zijn en dit is erg lastig. Daarom helpen wij je op weg met een aantal praktische tips.

Vertel wat werken bij jouw bedrijf zo onderscheidend maakt, vraag hierbij je eigen medewerkers om het antwoord. Er zijn namelijk geen betere ambassadeurs op de transfermarkt dan je eigen spelers. Zorg dat je bereikbaar bent op plekken waar mensen jou hopen te bereiken. Dan bedoelen we niet direct bij jou op kantoor, maar bijvoorbeeld op online gebied, denk aan social media kanalen! Jouw vacaturetekst moet laten zien waar je voor staat, een marketingbureau zal een unieke tone-of-voice gebruiken met alle creativiteit die daar rondloopt, maar een advocatenbureau zal een zakelijke tone-of-voice hanteren. Denk dus goed na welke tone-of-voice jouw bedrijf inzet, schrijf zoals je praat met jouw doelgroep en op jouw eigen manier!

De platformen & doelgroepen

Het grootste netwerk ter wereld kan natuurlijk niet achterblijven als het aankomt op Employer Branding. Tegenwoordig zijn de meest actieve leeftijden op dit platform zitten tussen de 25 en 54 jaar. Mocht je dus op zoek zijn naar een brede en diverse scala aan kandidaten, is dit precies het platform waar je je op moet focussen! 

De grootste doelgroepen die je kunt bereiken op Instagram zitten tussen de 18 en 34 jaar. Vandaar dat dit platform ideaal is als je graag on top of mind wil komen bij de jongere werknemers. Het grote verschil tussen bijvoorbeeld Facebook en Instagram, is dat Instagram een visueel platform is! Hier zou je dus gemakkelijk foto’s van het team of teamuitjes kunnen delen. Ook kun je je creativiteit kwijt in Instagram Reels, kortere impressie video’s, deze kunnen je ook gemakkelijk op weg helpen. 
Een ander voordeel is dat Instagram veel interactie en engagement genereert. Je kunt dus gemakkelijk relaties opbouwen met potentiële werknemers, en het is ook nog eens leuk!

Hét platform dat niet meer weg te denken is! De jongeren zijn met name actief op TikTok, daarom is dit ook de oplossing voor elke werkgever die zichtbaar wil zijn voor de werving van nieuwe werknemers tussen de 18 en 24 jaar. Zie het dan ook als een platform waar je gemakkelijk, en vooral op een creatieve manier, kunt laten zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Deze doelgroep hecht immers veel waarde aan transparantie in een bedrijf! Wees creatief, neem deel aan trends en challenges bijvoorbeeld. Liever meer informatie over TikTok? Bekijk dan onze blog over TikTok marketing strategieën!  

Wie denkt aan het werven van nieuwe werknemers, zal direct denken aan LinkedIn. Het is immers het grootste professionele netwerk ter wereld! LinkedIn kun je gebruiken voor bijvoorbeeld het delen van afgeronde projecten, laat je bedrijfscultuur zien en geef je af en toe een kijkje achter de schermen. Laat zien waar je mee bezig bent en waar je trots op bent. Gebruik je LinkedIn pagina op een manier dat potentiële werknemers direct een gevoel krijgen bij jou als werkgever!

Ook kun je door middel van Search Engine Optimisation of Search Engine Advertising jouw bedrijf versterken voor het vinden van een nieuwe, sterke speler! Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien? Lees op de pagina’s SEO of SEA op welke manier wij jou verder kunnen helpen, of kom gezellig langs en dan bespreken we samen een tactiek!

Bel ons

Mail ons