Employer Branding
Stel je voor, je bent op zoek naar de perfecte teamplayer voor jouw bedrijf. Je hebt de juiste vacature gepost, maar hoe zorg je ervoor dat de juiste kandidaten opvallen tussen de massa? Dat is waar employer branding om de hoek komt kijken!Â
Wat is Employer Branding?
Employer branding is als de coach van jouw bedrijf. Het is de strategie die je gebruikt om jouw team van talentvolle werknemers samen te stellen en hen te inspireren om hun beste werk te leveren. Net zoals een coach zorgvuldig zijn elftal selecteert met spelers die het team versterken, bouwt employer branding een sterk imago op dat potentiële werknemers aantrekt en behoudt.
Door middel van employer branding bouw je aan een sterke band met jouw huidige, en toekomstige, werknemers, zodat ze zich verbonden voelen met het bedrijf en zich volledig inzetten voor de gezamenlijke doelen. Zo kun je als team topprestaties leveren en samen successen behalen!
Hoe pak je de Employer Branding strategie aan?
Om employer branding aan te pakken zul je georganiseerd en creatief te werk moeten gaan. Je start met het analyseren van de sterke punten van jouw bedrijf, de waarden en cultuur, en hoe deze zich verhouden tot de concurrentie. Net als een coach die een tactische analyse doet en de tegenstanders in kaart brengt, wil je weten wat anderen doen en hoe jouw bedrijf zich daarvan kan onderscheiden. Belangrijk om alle details van jouw employer branding te perfectioneren, van de website en vacatureteksten tot de manier waarop je communiceert met sollicitanten en werknemers.
Zodra geanalyseerd is welke strategie je tegenstanders hanteren, is het tijd dat jij jouw strategie gaat implementeren om je tegenstanders te verslaan. Er zijn verschillende strategieën die jouw merk versterken, stel jezelf de vraag hoe je je als werkgever wil presenteren en hoe je dit het best in een unieke boodschap kan overbrengen.Â
Hoe ga je je als werkgever presenteren?
Een voetbalclub of coach zal niet zo snel een speler binnenhalen die niet binnen het systeem en/of elftal past, behalve als je Alfred Schreuder heet;). Als werkgever geldt dit ook, je zal daarom dicht bij de eigen visie en cultuur van het bedrijf dienen te blijven. Je gaat namelijk op zoek naar ‘’de perfecte match’’, swipen jouw potentiële teamplayers naar rechts en zullen ze vallen voor de looks van jouw bedrijf? Zorg dan dat je jouw boodschap op de juiste manier overbrengt!
Hoe ga je de boodschap overbrengen?
Wij zijn een bedrijf en we doen ‘’marketingen’’. Daar zal je de Champions League niet mee gaan winnen.. Maak je boodschap aanspreekbaar, en dit is erg lastig. Daarom helpen wij je op weg met een aantal praktische tips.Â
Vertel wat werken bij jouw bedrijf zo onderscheidend maakt, vraag hierbij je eigen medewerkers om het antwoord. Er zijn namelijk geen betere ambassadeurs op de transfermarkt dan je eigen spelers. Zorg dat je bereikbaar bent op plekken waar mensen jou hopen te bereiken. Dan bedoelen we niet die ene boom in het stadspark in Maastricht, maar bijvoorbeeld op online gebied, denk aan social media kanalen! Jouw vacaturetekst moet laten zien waar je voor staat, een marketingbureau zal een unieke tone-of-voice gebruiken met alle creativiteit die daar rondloopt, maar een advocatenbureau zal een zakelijke tone-of-voice hanteren. Denk dus goed na welke tone-of-voice jouw bedrijf inzet, schrijf zoals je praat met jouw doelgroep en op jouw eigen manier!Â
Door middel van Search Engine Optimisation of Search Engine Advertising kan jouw bedrijf versterkt worden met een sterke speler! Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien? Lees op de pagina’s SEO of SEA op welke manier wij jou verder kunnen helpen!