24 februari 2023

De belangrijkste ingrediënten van een goede menukaart

Een huisstijl voorbeeld is het hebben van een goede menukaart. Wij vertellen de belangrijkste zaken voor het maken van de perfecte menukaart!

De beleving van de gast

Om je voordeel te halen uit een goede menukaart, is het allereerst belangrijk om te weten waarom je hier wat meer aandacht aan zou mogen besteden. De menukaart is namelijk hét visitekaartje van je restaurant. Iedere gast krijgt dit in handen en hiermee verkoop je de beleving van jouw restaurant. Het uitgelezen moment om te scoren dus!

De beleving van de gast is de belangrijkste succesfactor van een restaurant en dus dé reden voor een gast om de volgende keer weer bij je terug te komen. Dat doet die vers bereide medium gebakken biefstuk met sjalotten-wijnsaus niét in zijn eentje.

Een mooie menukaart zorgt voor een goed, verzorgd aanzien. Dit is je verkoopmoment. De mogelijkheden voor het presenteren van je menukaarten zijn vrijwel eindeloos. De reden dat de meeste ondernemers het maken van een menukaart moeilijk vinden, snappen wij heel goed: het kost tijd.

  • De menukaart moet aansluiten op de huisstijl van jouw restaurant. Het interieur, de website en de menukaart moeten één sfeer ademen. Consistentie schept namelijk vertrouwen bij de gast. Zo komen ze de volgende keer weer bij je terug.
  • Je kunt echt uitpakken met je menukaart. Maak er een ‘hebbeding’ van. Je kan het zo gek niet bedenken. Dit zorgt ervoor dat het zich rond spreekt en ‘vrienden van’ dit ook willen gaan ervaren. Gastbeleving ten top en dus de ideale mond-tot-mondreclame.
  • Het juiste materiaal zorgt ervoor dat scheurtjes, kreukels en vlekken zo veel mogelijk voorkomen kunnen worden. Met speciaal papier dat niet scheurt zit je al helemaal veilig en er zijn ook verschillende coatings die vieze vingers wel aankunnen en die je zelfs kunt schoonmaken!
  • Laten we de praktische functie niet uit het oog verliezen. Je menukaart kan dan wel een echte eyecatcher zijn, maar ten slotte staat gebruiksvriendelijkheid (goede leesbaarheid en overzichtelijkheid) voorop.

    Zoals al eerder benoemd draait dus niet meer alleen om de gastvrije bediening en het goede eten. Gasten zijn op zoek naar de gehele beleving, daar is je menukaart een groot onderdeel van en hiervoor moet je met een aantal zaken rekening houden. Gelukkig kunnen wij stellen dat wij hier ruime ervaring mee hebben (zowel het creëren als het testen ervan… inclusief proeven dus😉) en graag meedenken met de complete beleving voor jouw gasten. Hiervoor kun je ons onder de arm nemen.

Wellicht ook interessant

James Robinson is FD Gazelle 2024!

22 november 2024

Het verhaal achter de AED voor onze buurt

13 november 2024

Mooi een-zweetje: Merken haken in op Memphis

16 juni 2024

Meer dan 175 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn