Newsroom

18 januari 2023

De échte winnaar van het WK in Qatar

'Voetbal is oorlog' en 'Voetbal is de belangrijkste bijzaak van het leven... Voetbal is in ieder geval geworden tot veel méér dan een spelletje waarbij 22 mensen achter een bal aan rennen. Het is een bedrijfstak, een miljoenenbusiness waar astronomische bedragen in omgaan en gigantische belangen een rol spelen.

Adidas vs. Nike en het WK Qatar

De C.H.I.M.P.

De discussie over wie de grootste voetballer ter wereld is zal waarschijnlijk nooit unaniem worden beslist. Of het nu Messi, Ronaldo of een van de sterren uit een ver verleden is. De meningen zijn erover verdeeld en zullen erover verdeeld blijven. Verschillende tijdperken zijn moeilijk met elkaar te vergelijken. Persoonlijke voorkeuren spelen namelijk een aanmerkelijk belang bij het bepalen wie de G.O.A.T. (Greatest Of All Time) is. Het ontbreken van onafhankelijke variabelen waarop deze ranking bepaald zou kunnen worden spelen ook een belangrijke rol. We laten deze discussie dan ook graag voor het wat het is*. We kijken liever naar een strijd waar we wél een winnaar kunnen aanwijzen: De C.H.I.M.P. (Champion In Marketing/Promotion).
Newsroom Nike vs. Adidas Gecombineerd Logo

De strijd: Nike vs. Adidas

Het WK is een van de grootste sportevenementen ter wereld met een zeer groot publiek. Het is dus een gigantische marketingkans. Merken strijden om de handtekening van teams, spelers en momenten. Ze willen winnen als de wereld kijkt.

Terwijl Argentinië (spelend in Adidas) en Frankrijk (spelend in Nike) precies een maand geleden, op 18 december 2022, uitmaakten wie er wereldkampioen werd, was er achter de schermen een andere strijd gaande.

In de voetballerij zijn er eigenlijk maar twee écht grote spelers: Nike en Adidas. Puma, New Balance, Hummel en Umbro doen verwoede pogingen om ertussen te komen, maar dit op dit moment is er sprake van een tweestrijd.

Samen sponsorden de twee grootmachten meer dan 60% van alle teams op het WK in Qatar, maar niet zo lang geleden zag dit er heel anders uit: Op het WK van 1990 voorzag Adidas meer dan 60% van de teams van outfits; Nike: 0.

Adidas: WK 1954

Tijdens het WK van 1954 wonnen de (West-)Duitsers hun eerste wereldtitel. In de stromende regen werd Hongarije, onder leiding van voetballegende Ferenc Puskás, met 3-2 verslagen. Dat deden ze op lichtgewicht schoenen met schroefnoppen. Nu heel normaal, toen niet. De schoenen waren ontwikkeld door de Duitser Adolf (Bijnaam: Adi) Dassler. Doordat de Duitsers op zijn innovatieve kicksen hun eerste wereldtitel pakten, was zijn naam en die van zijn ‘start-up’, Adidas, meteen gevestigd in het mondiale voetbal.

Vanaf dat moment was Adidas, voetbal. En was voetbal, Adidas. De invloed van het Duitse concern op het wereld voetbaltoneel werd nóg veel groter toen de latere baas van Adidas (en zoon van Adi), Horst Dassler, een belangrijke rol speelde bij het commercialiseren van de FIFA. Hij was de kartrekker bij het creëren van een televisiemarkt rondom het voetballen én de daarbij behorende (grote) sponsordeals en verkoop van uitzendrechten.

© designboom.com

Oude Voetbalschoen Nike

© cgeniae.tk

Nike: WK 1994

De monopoliepositie van Adidas werd pas 40 jaar laten voor het eerst serieus aangevallen. Door Nike. Het Amerikaanse merk had zich tot dat moment vooral toegelegd op tennis, basketbal en hardlopen. Voetbal kende men niet aan de andere kant van de oceaan en in het voetbal kende niemand hen.

Dat veranderde na het WK van 1994 dat bij Nike in de achtertuin werd georganiseerd. Phil Knight, eigenaar en oprichter van het merk zag hoe ‘De Goddelijke Kanaries (Brazilië) voor het oog van 100.000 stadionbezoekers de wereldtitel pakten. Het zette hem aan het denken… Twee jaar later tekende Nike een 10-jarige sponsordeal met de Braziliaanse voetbalbond ter waarde van $200 miljoen.

De naam van Nike was nu direct gevestigd op het voetbalveld. Zeker toen Frankrijk, vier jaar na het WK van 1994, haar eerste wereldtitel pakte… In een Nike-tenue. Dat de switch naar ‘het voetbal’ commercieel gezien een goede zet is gebleken kunnen we concluderen uit de omzetcijfers. Waar deze in 1994 nog $40 miljoen per jaar betrof, groeide deze in de 25 jaar daarna naar ruim $2 miljard.

De Finale: Nike vs. Adidas

‘Voetbal is een eenvoudig spel: 22 mannen lopen achter een bal gedurende 90 minuten en op het einde winnen de Duitsers.’ is misschien wel een van de bekendste quotes (door Gary Lineker) uit de voetballerij, maar is dat deze keer ook het geval?

We meten de wedstrijd aan de hand van twee variabelen:

  1. Hoeveel teams dragen de tenues van Nike en Adidas op het WK van 2022?
  2. Hoeveel spelers dragen de voetbalschoenen van Nike en Adidas?
Nike vs. Adidas - Verdeling Tenues WK Qatar

1. Hoeveel teams

Nike lijkt dit ‘dik’ te winnen met bijna dubbel zoveel teams in hun tenues, maar dit verdient een kleine nuance. Kwaliteit gaat namelijk boven kwantiteit. 

Dat is ook duidelijk te zien aan de strategie die Adidas na 2018 heeft ingeslagen. Ze verloren sinds het vorige WK (2018 in Rusland) namelijk maar liefst 9 landen. Daarvan kwamen er slechts 2 uit de Top 50 van de FIFA World Ranking. 6 van de 7 landen die Adidas droegen op het WK in 2022 zijn afkomstig uit de Top 20 van de FIFA World Ranking). Toch wint Nike nog steeds als we een ‘Top 20 notering’ als criterium hanteren. 7 van de 13 Nike-teams waren namelijk Top 20-teams.

Bovendien droegen 2 van de 4 van de halve finalisten Nike (Frankrijk en Kroatië), 1 team droeg Adidas (Argentinië) en 1 team droeg Puma (Marokko).

Nike vs. Adidas - Verdeling Voetbalschoenen WK Qatar

2. Hoeveel spelers

Ook op basis van deze variabele ‘wint’ Nike. Al heeft Nike wat ‘voetbalschoenen op een WK’ wel moeten inleveren qua aantallen t.o.v. het WK in 2018. Toen droegen nog meer 60% van alle spelers Nike kicksen. Hier hebben de Amerikanen de Duitsters in hun strategie gekozen door voor kwaliteit te kiezen in plaats van kwantiteit. Het is wel leuk om het hele team van Qatar op Nike schoenen te zien huppelen, maar meer dan huppelen is het niet. Nike heeft dus gekozen om meer tijd, geld en energie te steken in betere voetballers.

Waren de Adidas-voetballers dan misschien wél doeltreffender? Nee, ook dat niet. De meeste doelpunten op het WK in Qatar kwamen van een Nike voet.

Adidas komt op gelijke hoogte...

Dan lijkt het een gestreden strijd. 2-0, vlak voor tijd. Maar… Argentinië won het WK.. In Adidas tenues… Beelden van feestende Argentijnen… In Adidas tenues… gaan de hele wereld over… En dé grote ster in het voetbal én paradepaardje van het Duitse sportmerk, Lionel Messi, zet de kroon op zijn werk door op 35-jarige leeftijd zijn eerste wereldtitel te pakken… Deze variabelen zijn objectief onmeetbaar, maar ongetwijfeld van onschatbare waarde voor Adidas… Een dubbelslag en de strijd ligt weer open.

Team Argentinië Met Wereldbeker Cup in Qatar

© RTL Nieuws

Nike vs. Adidas: De ontknoping

Tijdens het WK… Het grootste sportevenement ter wereld en met de WK finale als grootste sportwedstrijd ter wereld… wordt er gestreden om de eeuwige roem én… om de Coupe du Monde, de FIFA World Cup. Een prachtige gouden bokaal die ruim €200.000 aan goud waard is, maar waarvan de werkelijke waarde op €18 miljoen wordt geschat. Op deze 6 kilo wegende bokaal prijkt een gouden wereldbol… gedragen door de Griekse godin van de overwinning genaamd… Juist ja: Nike!
Nike Wint WK Qatar

Wellicht ook interessant

Zelf aan de slag met social media door middel van een contentkalender!

donderdag, 22 februari 2024

De markt van social media onder de loep 🔎

donderdag, 1 februari 2024

Trends van 2024

woensdag, 3 januari 2024

Meer dan 100 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn

Bel ons

Mail ons