Onbekend(e liefde)
Lupercalia
In de Romeinse tijd werd er jaarlijks op 15 februari een vruchtbaarheidsfeest ter ere van Juno, de beschermgodin van de vrouw en het huwelijk, gevierd. Voor de Romeinen was het een zeer belangrijk, religieus feest. Tegenwoordig zou het worden gecategoriseerd als gangbang of sexfeest. Jonge, ongetrouwde vrouwen verzamelden zich namelijk in een grot, schreven hun naam op een lootje en gooiden deze in een kom. Ongehuwde mannen mochten vervolgens een lootje trekken en zo werden man en vrouw aan elkaar gekoppeld.
Enkele eeuwen later rukte het Christendom op in Europa. Lupercalia werd door de kerk aangemerkt als een heidens feest en verbood het. In 496 veranderde de toenmalige paus (Gelasius) het Lupercalia-feest in Sint Valentijnsdag. Tevens veranderde hij de datum van 15 naar 14 februari.
Keizer Claudius vs. Priester Valentinus
Van religieus feest naar Marketingtool pur sang
1828: S.A. Howland & Sons
Esther Howland (wie kent haar niet) staat bekend als een van de eerste zakenvrouwen ter wereld. Als dochter uit een ondernemersfamilie was ze geïntrigeerd door Valentijnsdag. Ze vond het een charmante dag waar een leuke gedachte achter schuilging, maar als snel zag ze ook de commerciële potentie ervan in.
Ze besloot om 12 verschillende ontwerpen Valentijnskaarten te maken. Daarna regelde ze een groepje vriendinnen om deze in elkaar te zetten op haar slaapkamer. Iedereen kreeg één specifieke taak. De een knipte, de ander plakte. De laatste persoon in de rij zorgde dat de kaarten werden geassembleerd. Zo ‘rolden’ de eerste Valentijnskaarten van de ‘lopende band’.
Daarna haalde ze haar broer over om de kaarten mee te nemen op een van de volgende zakentrips die hij voor het bedrijf van hun vader zou maken. Esther dacht hoopte ter waarde van $200 aan aanvragen te krijgen, maar haar broer kwam terug met maarliefst $5000 aan orders. De vraag bleek veel groter dan ze ooit had gedacht. Het Valentijnsbedrijf van Howland was geboren.
Later besloot Howland haar kaarten imperium uit te breiden naar Kerstkaarten, verjaardagskaarten en diverse andere soorten kaarten. Haar bedrijf bleef groeien en zette jaarlijks ruim $100.000 (het equivalant van +/- $1,2 miljoen anno anno 2022. Niet slecht voor een ‘bedrijfje’ dat gerund werd vanuit een slaapkamer.
Toen haar vader ernstig ziek werd besloot ze om haar bedrijf te verkopen om voor haar vader te kunnen zorgen. Haar opvolgers maakten de Valentijnskaarten business nog vele malen groter, maar Howland zou voor altijd bekend staan als ‘The mother of Valentine’.