Wanneer is bluetooth uitgevonden?
Het idee voor bluetooth begon vroeg in de jaren ‘90 toen bij Intel, Ericsson en Nokia (nu vooral nog bekend van de 3310 memes). De bedrijven zagen potentie in een goedkope korte-afstandsradioverbinding. Ze waren van mening dat de technologie het beste zou werken, als deze gestandaardiseerd zou worden.
Nederlandse uitvinding
Het idee achter bluetooth komt dus uit de koker van drie marktleiders in mobiele communicatie van weleer. Maar wist je dat de uitvinding van de daadwerkelijke technologie, op conto van een Nederlander komt? De Hagenees Jaap Haartsen vond de technologie uit die het concept bluetooth concreet maakte. Dit deed hij in 1994, toen hij bij Ericsson werkzaam was.
Waar komt de naam bluetooth vandaan?
Vikingsaga’s!
Om de vraag ‘waar komt de naam bluetooth vandaan?’ te beantwoorden, moeten we eerst even terug in de tijd. Ergens in de tiende eeuw in Scandinavië, in wat nu Denemarken is, regeerde koning Harald I. De sagen vertellen dat deze Harald ‘Blauwtand’ (zo genoemd door een rotte tand), de eerste koning zou zijn die meerdere Noorse en Deense stammen verenigde tot één koninkrijk. Ook zou hij degene zijn geweest die verbinding maakte tussen Scandinavië en de rest van Europa.
Als je de serie Vikings hebt gezien, komt de naam ‘King Harald’ als eerste koning van Noorwegen en Denemarken je vast bekend voor. De serie is alleen gebaseerd op sagen en is qua historische betrouwbaarheid laag. De eerste moderne bronnen (ca. 985), vermelden Harald Blauwtand als eerste koning van Noorwegen.
Marketing
De naam ‘Bluetooth’ was eigenlijk een werknaam totdat de marketingafdeling met iets gaafs zou komen. Maar zeg nou zelf, wordt het gaver dan Vikingen?
Ontstaan bluetooth logo
Waar de ‘marketingafdeling’ dan wel weer met iets heel gaafs kwam, is de ontwikkeling van het bluetooth logo. Voortbordurend op het ontstaan van de naam, werden de initialen van Harald Bluetooth als basis voor het logo genomen. De Scandinavische runen voor H (ᚼ) en B (ᛒ) vormen samen het bluetooth logo.
Zo’n verborgen boodschap, daar gaan wij als marketing en branding bureau natuurlijk heel goed op! Maar het toont ook weer aan, dat een sterk logo per definitie een zo’n diepere boodschap bevat. Want je (her)kent het bluetooth logo, maar zou dit blog niet lezen als je wist waar de naam en het logo vandaan kwamen. Op onze pagina over logo en huisstijl, lees je meer over een sterke huisstijl.