Over ons.

Nice to meet you.

Waarom kiezen voor één marketing specialist in je team als je samen met James Robinson ook een heel marketingteam kunt bouwen?

Over ons

Nice to meet you.

De oorsprong van James Robinson ligt in 2009 toen Robin Jacobs op 21-jarige leeftijd haar bedrijf in grafische vormgeving startte: Robina Design.

De oorsprong van James Robinson ligt in 2009 bij Robin Jacobs. Als marketingstagiaire van een zeer ambitieus fine-food concept in Zuid-Limburg kwamen al snel tal van zaken op het bord van Robin te liggen. Veel van deze taken waren compleet nieuw voor haar, maar gedreven door ambitie en de wil om een positieve bijdrage te leveren, pakte ze de handschoen op. Het vuurtje was aangewakkerd: daar wilde ze meer mee doen.

Ze een eigen bedrijf te starten: Robina Design. Deze start bleek een vliegende start. Haar ouders hadden een eigen bedrijf, dus de eerste klant was snel gevonden. Vlak daarna bleek het ambitieuze fine-food concept iets té ambitieus te zijn geweest. Het bedrijf redde het niet en leidde ertoe dat een groot aantal vakmensen op zoek moesten naar een nieuwe uitdaging.

Enkele van deze vakmensen besloten om zelfstandig verder te gaan. Daarvoor hadden ze dan wel een huisstijl en website nodig. ze vonden massaal hun weg naar ‘die kleine marketingstagiair die óók voor zichzelf was begonnen.’

Maak kennis

On top of your game

James Robinson is een creative & digital agency voor design, branding en marketing. Wij helpen onze opdrachtgevers met het bouwen en groeien van hun bedrijf. dit doen we door oogstrelend design te combineren met slimme ontwikkelingen en doordachte campagnes.

De heren geleerden en marketing guru’s van de wereld zijn er nog niet helemaal over uit of deze pagina nu juist wel of niet prominent aanwezig moet zijn op een bedrijfswebsite: ‘Het gaat toch helemaal niet om jullie, maar om jullie klanten en wat jullie voor hen kunnen betekenen?’

Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in. Sterker nog: We konden het eigenlijk niet meer met je eens zijn.

We hebben zelf nog echter nog nooit met een persoon of bedrijf samengewerkt waar we niet eerst meer van wisten.

Zaken doe je met mensen en niet met KVK-nummers. Wij vinden het belangrijk om te weten ‘met wie’ we rond de tafel zitten en ‘wat de achtergrond’ van die persoon of dat bedrijf is.

Zeker op het moment dat we samen een kortstondige of langdurige ‘relatie’ met elkaar aangaan.

Ben je niet geïnteresseerd in ons verhaal? Geen probleem, klik dan verder naar ‘wat we doen’, ‘hoe we de dingen doen die we doen’ of ‘wat we in het verleden gedaan en gezegd hebben’.

Wil je ons en ons bedrijf wel een beetje beter leren kennen? Dan nodigen we je graag uit om verder te lezen.

James Robinson zag het levenslicht op 1 januari 2018. In principe is het bedrijf dus ‘pas uit de luiers’ met nog geen drie jaar op de klok, zou je kunnen denken dat we een ‘new-kid-on-the-block’ zijn.

Niets is minder waar.

Om de oorsprong van James Robinson te achterhalen moeten we terug naar medio 2013.

Robin timmerde op dat moment al ruim 4 jaar hard aan de weg met haar eigen bedrijf, Robina Design.

Jim had, na wat andere start-up ervaringen, zijn bedrijf in webdesign en digitale marketing, Code d’Or.

Waar we in de zomer van 2013 de eerste voorzichtige stappen in een zakelijke samenwerking zetten, groeide dat al snel… heel snel… uit tot een structurele en constructieve samenwerking.

We realiseerden ons dan opdrachtgevers die een nieuwe huisstijl nodig hadden ook vaak behoefte hadden aan een (nieuwe) website en/of ondersteuning op het gebied van online marketing. Vica versa was dat net zo vaak het geval.

Het duurde dan ook niet lang voordat we +/- 90% van ons klantenbestand deelden. De klanten van Robina Design waren ook klanten van Code d’Or en klanten van Code d’Or waren klanten van Robina Design.

‘Was dat dan niet lastig voor jullie klanten? Dat ze met twee bedrijven te maken hadden…’

Nou… niet echt. Robin en ik waren (en zijn), naast zakelijke partners, ook privé partners (lees: we waren vriendje en vriendinnetje). Dat wist ook iedereen en waarschijnlijk zorgde dat ervoor dat niemand er raar van opkeek dat bij een voorstel van ‘de een’ ook een voorstel van ‘de ander’ zat.

De samenwerking verliep uitstekend en we kregen meer dan eens de vraag ‘waarom we onze bedrijven niet samenvoegden en onder één naam verder gingen…?’

Goede vraag… Terechte vraag…

Maargoed… Je eigen kindje… Die die je niet zomaar van de hand…

Toch was het juist ‘een kindje’ wat zorgde voor een doorbraak…

2009-2013

On top of your game

2017

On top of your game

Fastforward naar 2017.

We werkten inmiddels al ruim 4 jaar intensief met elkaar samen, hadden samen een huis gekocht (met een tuin van 15m2, dus zonder boompje), maar inmiddels wel met een beestje, onze hond Gijsje.

En tsja… Als huisje-(boompje)-beestje er is, dan is het tijd voor de volgende stap: een kindje.

In juli 2017 kwamen we erachter dat we enkele maanden later een kindje zouden krijgen.

Wow… Fantastisch… Het geluk kon niet op…

Maar het zorgde ook voor paniek: ‘Hoe moet het met Robina Design op het moment dat ik (hoog)zwanger ben en zwangerschapsverlof ga?’

Een goede en terechte vraag van Robin, maar eigenlijk wisten we het antwoord al lang. Er was een duidelijke en logische oplossing. Ingegeven door veel van onze klanten en gerijpt over de jaren:

We voegen onze bedrijven (eindelijk) samen.

Één bedrijf, één naam, één uitstraling en… een gerust gevoel voor Robin omdat haar bedrijf zo kon doordraaien.

Nog voordat we konden nadenken over de naam van ons kindje, moesten we nadenken over een andere naam… Die van ons bedrijf.

We wisten wat we wilden…

Maar ook wat we niet wilden…

Twee personen, twee (sterke) meningen, twee smaken…

We wilden een naam die persoonlijk was, maar liefst zonder onze eigen namen.

We wilden een naam die opviel, zonder schreeuwerig te zijn.

We wilden een naam die mysterieus was, maar waar wel een duidelijk verhaal achter zat.

We wilden een naam die in het midden liet of we nu een eenmanszaak of een multinational waren.

En ohja… We wilden een naam die makkelijk uit te spreken en te spellen was (want dat was Code d’Or duidelijk niet).

Het werd James Robinson.

James. Werd vroeger vaker door mijn moeder als verbastering van Jim gebruikt en was afgeleid van James Bond (waar ik samen met mijn vader groot fan van was).

Son. We verwachtten een kindje en ik was ervan overtuigd dat het een zoon zou worden… Het werd overigens uiteindelijk een prachtige dochter, Gabi.

Robin. Gewoon zoals Robin is. Robin is Robin. Bovendien zorgde de toevoeging van ‘son’ tot Robinson weer voor een exotisch tintje met een knipoog naar de gelijknamige roman vol fictieve avonturen.

2018

On top of your game

2018-2021

On top of your game

Nog meer uitbreiding.

Tijdens de overgang van Robina Design en Code d’Or naar James Robinson, eind 2017, werden we ondersteund door twee stagiaires, Nyssa en Fre.

Toen hun stageperiode eind januari 2018 voorbij was en James Robinson dus net een maand oud, namen we een besluit wat we in al die jaren daarvoor als ZZP’ers niet durfden te nemen:

We gaan werken met personeel. Zo verder Nyssa en Fre de eerste twee medewerkers van James Robinson.

Een week later werd daar nog een derde teamgenoot aan toegevoegd: Philippe.

Robin zou immers op 1 maart met zwangerschapsverlof gaan en we wilden graag dat haar taken door goede mensen werden overgenomen.

Één persoon, een van mijn eerste klanten onder de vlag van Code d’Or en bovendien iemand die ik altijd als voorbeeld op het gebied van ondernemerschap heb gezegd, had me jaren daarvoor al eens gezegd dat ik er eens over moest nadenken om goede mensen om me heen te verzamelen en aan een team te gaan bouwen.

Hij stelde dat ‘de eerste spannend’ was, maar dat er daarna snel meer zouden volgen…

Hij had gelijk. #1, #2 en #3 volgden binnen een week na elkaar.

Spannend was het… Zeker omdat het zo snel ging… Maar het was een keuze waar we nooit spijt van hebben gehad.

Een team is zo sterk als de zwakste schakel (zou Louis van Gaal gezegd kunnen hebben). Wij zijn daarom ontzettend blij met ons team van ontzettend gedreven en gemotiveerde mensen. Allen delen we een passie voor design, marketing en/of web. Bovendien worden we enthousiast van mensen die enthousiast zijn, ondernemers die vol passie over hun vak of bedrijf praten of aanstormend ondernemers waar de energie en ambitie vanaf druipt. Wij zijn gefascineerd door deze ondernemers en gedreven om hen een stap verder te helpen met het verwezenlijken van hun droom of uitdaging. Of het nu een horecaondernemer of account betreft, een ondernemer in de sport-, evenementen-, leisure- of foodindustrie, een zzp’er of ervaren/gevestigde ondernemer… Als de liefde voor ondernemerschap net zo groot is als die van ons, dan denken we graag met je mee om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Tot snel.

Nu

On top of your game

Team JR

Ons team is jouw team.​

Waarom kiezen voor één marketing specialist in je team als je samen met James Robinson ook een heel marketingteam kunt bouwen? Wij zijn James Robinson, jouw nieuwe marketingmedewerker. Ons team is jouw team!

Gabi

Coumans

Sophie

Souren

Jim

Kikken

Anouk

Lemans

Alexander

Grau

Jim

Coumans

Bianca

Biermans

Gino

Smits

Stan

Doyen

Robin

Jacobs