Newsroom

1 januari 2023

James Robinson is jarig: 5!

'Waar blijft de tijd', 'Wat gaat het toch allemaal snel als je ouder wordt' en 'is dat al zo lang geleden? Veelgehoorde uitspraken die iedereen waarschijnlijk wel (her)kent. Ja, time flies when you're having fun.

James Robinson Foto Tijdlijn 2018-2022

2009 (jaar -9): Robina Design

De oorsprong van wat nu James Robinson is, ligt in 2009 bij Robin. Als marketing stagiaire van een zeer ambitieus fine-food concept in Zuid-Limburg kwamen al snel tal van taken op het bord van Robin te liggen. Veel van deze taken waren compleet nieuw voor haar, maar gedreven door ambitie en de wil om een positieve bijdrage aan haar stagebedrijf te leveren, pakte ze de handschoen op. Het vuurtje was aangewakkerd: daar wilde ze meer mee doen. Ze wilde een eigen bedrijf te starten: Robina Design. Deze start bleek een vliegende start. Haar ouders hadden een eigen zaak, dus de eerste klant was snel gevonden. Vlak daarna bleek het ambitieuze fine-food concept iets té ambitieus te zijn geweest. Het bedrijf redde het niet en dat leidde ertoe dat een groot aantal vakmensen op zoek moesten naar een nieuwe uitdaging. Enkele van deze professionals besloten om zelfstandig verder te gaan. Daarvoor hadden ze dan wel een huisstijl en website nodig. Ze vonden massaal hun weg naar ‘die kleine marketing stagiaire die óók voor zichzelf was begonnen.’

2013 (jaar -5): Code d'Or

Als jonge jongen had Jim drie fascinaties: voetbal, computeren en bedrijven. Voetbal is logisch, want dat heeft vrijwel iedere jongen van die leeftijd. ‘Computeren’ werd hem thuis met de paplepel ingegoten aangezien zijn vader een fervent amateur IT’er was. Bedrijven (en ondernemers) was een iets vreemde eend in de bijt binnen dit lijstje. Jim komt niet uit een ondernemersfamilie, maar raakte wel al snel onder de indruk van hoe mensen ‘iets uit niets’ wisten te creëren. Hoe ze van een idee in hun hoofd, een ‘levend’ organisme maakten, het lieten groeien en bloeien. Toen het besef indaalde dat een leven als profvoetballer er niet in zat, ging één deur dicht, maar gingen de andere twee deuren des te verder open. Toch duurde het nog een hele poos om tot dat besef te komen. Na de middelbare school ging hij aan de slag op de TU in Delft. Hij wilde creatief bezig zijn en de opleiding ‘Industrieel Ontwerpen’ kwam daar (ogenschijnlijk) het dichtst bij in de buurt. Het was een bleef echter een Technische Universiteit. Wie Jim een klein beetje kent, weet dat een lamp indraaien zo ongeveer het meest technisch is wat hij kan. Dat ging ‘m dus niet worden. Door een samenloop van omstandigheden besloot Jim op een regenachtige dag in maart van 2013 dat het anders moest: Hij wilde dát doen waar zijn passie lag, ongeacht wat van hem verwacht en gedacht werd door de buitenwereld. Hij zou gaan ondernemen… met computers. Code d’Or (Coumans Design/Development van Goud) was ‘geboren’. ‘Voor de leuk’, ‘Als passie project’ en ‘voor naast de studie’ was toen nog de gedachte. Dat liep anders.

2013-2016: Robina Design + Code d'Or

Robin en Jim zijn al sinds 2013 partners (zowel privé als zakelijk). De diensten van Robina Design en Code d’Or waren behoorlijk complementair aan elkaar. Veel opdrachtgevers die zich bij Robin meldden voor een huisstijl hadden ook een website nodig en vice versa.

Medio 2013 begonnen ze een voorzichtige eerste samenwerking. ‘Leuk, een paar projecten samen doen.’ Dat groeide echter uit naar een structurele samenwerking waarbij 95% van het klantenbestand van beide bedrijven een gedeeld klantenbestand was én een gedeeld kantoor in Valkenburg aan de Geul.

Steeds vaker kregen ze de vraag of het niet veel logischer zou zijn om beide bedrijven samen te voegen en onder één vlag verder te gaan. ‘Ja, dat was logischer… maar.’ Een bedrijf voelt een beetje als een eigen kindje. Een bedrijf samenvoegen doe je niet zomaar. Ja, je kunt samen iets moois maken van het nieuwe bedrijf, maar je neemt per definitie ook afscheid van je eigen, bestaande kindje. De samenwerking als twee losstaande bedrijven verliep echter prima, dus er was ook niet perse een noodzaak om het anders te doen. Tot 2017…

2017 (jaar -1): James Robinson

De commentaren van de afgelopen jaren over het samenvoegen van Robina Design en Code d’Or waren niet aan dovemansoren gericht. Hoewel het nog steeds spannend was (en ‘zonde’ om afscheid te nemen van Robina Design en Code d’Or) merkten Robin en Jim wel dat het nodig was om stappen te zetten. Enerzijds omdat beide bedrijven ieder jaar een klein beetje groeiden en anderzijds omdat de diensten gedurende de jaren steeds verder in elkaar verweven waren geraakt.

Samen verder gaan is misschien toch niet zo’n slecht idee. De kogel ging pas definitief door de kerk toen ze er medio 2017 achter kwamen dat ze in verwachting waren van hun eerste kindje. Waar het eerst pure euforie was, maakte dit (bij Robin) snel plaats voor gedachten als: Ja, maar hoe moet ik nu verder met mijn bedrijf als ik dadelijk met zwangerschapverlof bent? Hoe ga ik dat opvangen? Hoe moet ik nu verder. Het antwoord wisten we al lang: We gaan het samen doen. 

2018 (jaar 1): Sú-per spannend

Het eerste jaar van James Robinson was spannend. Heel spannend. In vele opzichten. De spanning begon met het communiceren naar onze bestaande relaties dat we samen waren verder gegaan onder een nieuwe naam. Klinkt simpel, was het niet. ‘James Robinson’ behoefde nogal wat uitleg. Superleuk om enthousiast over te vertellen, maar wél ook heel spannend om de eerste reacties te ondervinden.

Nyssa & Fre
In de eerste maand van het nieuwe bedrijf liep de stageperiode van Nyssa en Fre af. Twee toppers die ons gedurende de laatste maanden van Robina Design en Code d’Or als stagiair hadden bijgestaan. We hadden in het verleden wel eerder stagiairs gehad, maar geen van hen was zoals Nyssa en Fre waren. Deze twee wilden we niet kwijt. Dus dachten we: Als we nu toch stappen gaan zetten, dan ook maar meteen de eerste mensen in dienst nemen.

Philippe
Enkele maanden daarvoor hadden we tijdens een congres en sympathieke en zeer kundige Vlaming ontmoet, Philippe. Hij werkte als toen freelance grafisch vormgever en was goed… Heel goed. Het zwangerschapsverlof van Robin kwam op dat moment steeds dichterbij, maar we hadden nog geen ‘volwaardig’ vervanger voor haar. Na enkele gesprekken met Philippe bleek dat hij deze taak wel op zich wilde nemen zolang Robin afwezig was. 

James Robinson was welgeteld 26 dagen oud en er stonden drie mensen op de loonlijst. Spannend (maar ook wel heel cool)!

Gabi
Op 4 april 2018 kwam het dochtertje van Robin en Jim, Gabi ter wereld. Een prachtig moment, het allermooiste moment van het jaar. Maar óók het moment dat we ons realiseerden dat de ‘angst’ van Robin over hoe het verder moest als zij met zwangerschapsverlof was werd bevestigd. #erkomtnogalwatbijkijken. Het was echter ook het moment dat we ontzettend blij waren dat we ons bedrijf hadden versterkt met Nyssa, Fre en Philippe. We konden door… en gingen door.

Demy + Rob
Later in het jaar breiden we ons team nog iets verder uit. Demy (nichtje van Jim) kwam als tekstschrijfster/content creator binnen het team en Rob werd onze nieuwe stagiair.

Met de ’terugkomst’ van Robin waren we nu met 7. Leuk, maar wederom spannend én moeilijk. Waar het overleg aanvankelijk plaatsvond aan de keukentafel en voor de spiegel, zag het nu opeens heel anders uit.

Al met al was 2018 zowel privé als zakelijk een heel mooi en zeer leerzaam jaar.

2019 (jaar 2): Één stap terug, drie vooruit

2019 was een ‘gek’ jaar (dachten we toen; wacht maar tot 2020 en 2021 aan bod komen)…

In 2018 waren we hard gegroeid. Achteraf gezien misschien iets te hard. Van 2 eenmanszaken, naar 4 mensen in dienst (+1 stagiair) was wel erg ambitieus. We namen ons voor dat 2019 het jaar zou worden dat we ‘dat wat scheef ging, recht zouden trekken’. Zaken stabiliseren en professionaliseren, zodat we van daaruit gestaag verder konden groeien.

Max
Om de daad bij het woord te voegen namen we in 2019 ook voor het eerst een stagiair aan die niet afkomstige was van de opleiding Mediavormgeving (Arcus) óf Communication & Multimedia Design (ZUYD). We wilden meer áán het bedrijf werken in plaats van ín het bedrijf. Max kwam erbij, een student Commercieel Management. Hij zou niet gaan meewerken aan designs of websites, maar een laag dieper kijken: het bedrijf zelf. 

Gino
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ondanks de eerdere belofte aan onszelf om het team niet meer te laten groeien, maar eerst ‘het bestaande op de rit te krijgen’, zijn er sommige dingen waar je geen ‘nee’ tegen kunt zeggen.

Op een zonnige zomerdag scrolde Jim door Facebook en zag een paar ontwerpen voorbij komen… Van ene ‘Ginious’. Nooit van gehoord, toch maar eens kijken: ‘Damn Robin, kom eens kijken… Deze gast is goed en woont ook nog in de buurt… daar gaan we een concurrent aan krijgen op het gebied van design.’

Letterlijk drie dagen later plofte er een e-mail in onze inbox: ‘Hoi, ik ben Gino en zoek een afstudeerplek.’ Dat was Gino van Ginious, die gast wat we een paar dagen daarvoor zo goed vonden.

2020 (jaar 3): Plan d'emie

Tsja… 2020. Wat een k*tjaar. Voor alles en iedereen. Tegelijkertijd óók het jaar waarin we meer hebben geleerd dat we in de komende 10 jaar gáán leren.

Carnavalsmaanden
Gedurende de eerste drie maanden zat ‘de sjwung’ er lekker in. In 2019 hadden we flikken stappen gezet met betrekking tot het verbeteren van het bedrijf en stond er een vast basisteam. Januari, februari en de eerste 15 dagen van maart waren TOP. We zeiden letterlijk eind februari nog tegen elkaar dat als we deze lijn konden doorpakken, het een heel goed jaar zou worden (normaal gesproken de ‘carnavalsmaanden’ namelijk de relatief rustige maanden). In 2020 leek het wel alsof er geen carnaval gevierd zouden worden… Wisten wij veel dat dat ook exact het geval bleek te zijn.

Covid
Aanvankelijk zouden we drie weken in lockdown gaan. ‘Drie weken… hè shit, maargoed als dat het is, dan is het maar zo.’ Niemand wist nog precies wat het was en wat het zou gaan inhouden, maar het zorgde wel voor lichte paniek en onrust. 

Sneeuw voor de zon
Deze lichte onrust variant werd al snel een milde tot ernstige variant toen de lockdowns keer op keer werden verlengd. Veel van onze opdrachtgevers werden geraakt door de maatregelen. Sommige lichtjes, sommige (zeer) fors. Het was schrijnend om te zien. Dát waar jarenlang hard voor gewerkt was, leek als sneeuw voor de zon te verdwijnen.

Thuiswerken en videobellen
Thuiswerken werd een ding en videobellen de nieuwe normaal. Wij konden tenminste nog ‘iets’, maar écht heel goed of productief was het niet te noemen. We probeerden opdrachtgevers zo goed en zo kwaad als het ging bij te staan, maar de onzekerheid over de toekomst was duidelijk merkbaar.

Innovatie
Het was niet alleen maar kommer en kwel, want gedurende deze periode hebben we ook gezien hoe veel topondernemers omgaan met tegenslagen. Zij die het hardst getroffen werden, kwamen met de meest innovatieve ideeën, concepten en nieuwe bedrijven of bedrijfsmodellen op de proppen. In 2020 waren deze noodzakelijk ‘om te overleven’, nú plukken ze er de vruchten van.

We zijn zelden zo blij geweest dat een jaar voorbij was als in 2020. In het nieuwe jaar, 2021, zou alles beter worden… Dachten we.

2021 (jaar 4): Online Marketing Advies... Zelfs je oma was online

Als er begin 2021 nog mensen waren die niet in ‘online’ geloofden, dan waren die er eind 2021 niet meer. Iedereen was online, zat online, belde online, registreerde zich online en kocht online.

OMA
Waar online marketing aanvankelijk voor de multinationals van deze wereld waren en het MKB dit de afgelopen jaren mondjesmaat hadden omarmd, zat nu ie-der-een online. Zelfs je oma kon nu via slimme facebook ads worden bestookt met retargeting ads.
Als marketing & branding bureau juichten we deze ontwikkeling natuurlijk toe. Hoewel we de aanleiding liever anders hadden gezien, merkten we dat de vraag om online marketing advies steeds vaker naar voren kwam. We hoefden het zelf niets eens meer aan te halen; klanten vroegen erom.

Inhouse
Het leidde binnen James Robinson wel ook tot het besef dat wij ons in de jaren ervoor vooral hadden bezig gehouden met het maken van huisstijlen en website. Online marketing boden we wél aan, maar hiervoor werkten we telkens samen met externe en gespecialiseerde partners. ‘Op den duur’ wilden we de kennis over online marketing (social media management, social media advertising, SEO, SEA en e-mailmarketing) wel ‘inhouse’ kunnen aanbieden, maar aangezien het vaak erg veel moeite kostte om klanten te overtuigen van de meerwaarde voor hun bedrijf, deden we het met externe partners.
In 2021 veranderde dat compleet. Alles op het gebied van online marketing kwam in een stroomversnelling. Zo ook onze wens en ambitie om deze tak van sport zélf te kunnen aanbieden.

De ‘son’ uit James Robinson
2021 was niet alleen maar kommer en kwel. In mei van dat jaar werd Gabi trotse zus en werden Robin en Jim trots ouders van Boaz.

Bianca
Mocht er ooit iemand zijn die slechte zin heeft óf een dosis verse energie kan gebruiken: Bianca bellen. Deze brok aan adrenaline en enthousiasme versterkte eind 2021 ons team als stagiaire CMD. In haar eerste jaar had ze Jim C. als schoolopdracht al eens geïnterviewd over ‘wat een marketingbureau nu precies doet’. Toen ze in haar derde jaar stage moest lopen, was de keuze vrij snel gemaakt.

Ze gaf aan dat ze nog niet precies wist wat ze leuk vond, wat ze wilde doen en waar haar kernkwaliteiten lagen, maar dat ze dit graag tijdens haar stage wilde ontdekken. We zaten nog steeds ‘midden in een pandemie’ dus wij hadden niet heel veel zin, tijd en behoefte (op dat moment) om iemand ‘wegwijs’ te maken. Toch was het enthousiasme van Bianca dat de doorslag gaf. We besloten het erop te wagen. Een keuze waar we geen spijt van zouden krijgen.

2022 (jaar 5): Bijdehand

Koffietje?
Één van de externe samenwerkingspartners op het gebied van online marketing was Bijdehand Marketing, de eenmanszaak van Jim Kikken.

Jim en Jim kenden elkaar al sinds 2011 toen beide heren zich de voeten onder het lijf uitliepen het op het terras van ‘Beide Heeren’ (de horecagelegenheid bij de kasteelruïne in Valkenburg). Na een korte periode als collega’s in de horeca gingen beiden hun eigen pad, maar uit het oog was niet uit het hart. Na diverse bijbaantje in het horeca, ging Jim (K.) werken als marketeer bij diverse marketingbureaus uit (Zuid-)Limburg. Toen hij eind 2019 op LinkedIn publiceerde dat hij voor zichzelf zou gaan starten, stuurde Jim C. hem direct een DM: Koffietje doen?

Het bleek het begin van een mooie samenwerking. Vanaf eind 2019 tot en met begin 2022 was Bijdehand Marketing dé externe online marketingpartner van James Robinson. Dat werkte goed en prettig. Iedereen was blij: opdrachtgevers waren blij, want hun online marketing werd door een ervaren professional bedacht en uitgevoerd, James Robinson was blij want we konden ‘online marketing’ actief aanbieden en Bijdehand Marketing blij, want het zorgde voor een aantal mooie opdrachtgevers als startend bedrijf.

1 + 1 = 3
De resultaten waren goed en de samenwerking was prettig. Het leidde er ook eens te meer toe dat de gesprekken gingen over dromen, doelen en ambities… Van Jim… en van Jim…

Uit deze gesprekken bleek dat er wel heel veel raakvlakken waren. Zoveel dat het bijna eng was hoe twee mensen zó hetzelfde over iets konden denken. Het zette ons aan het denken: Wat als we onze krachten gaan bundelen en sámen dát marketingbureau gaan uitbouwen tot hoe wij het voor ons zien…

Na 7 of 8 maanden van intensieve gesprekken en voorbereidingen was het op 1 mei 2022 definitief: Bijdehand Marketing ging verder als James Robinson, het bedrijf waar Jim Kikken de trotse nieuwe mede-eigenaar van was.

Maureen & De drie musketiers
Met Jim Kikken als nieuwe partner binnenboord konden we onze ambities op het gebied van online marketing daadwerkelijk kracht bij gaan zetten. In een interview met Chapeau Magazine uit 2019 gaf Jim C. aan dat hij één ding anders zou doen als hij zijn bedrijf nog eens opnieuw mocht opzetten, namelijk: Eerder mensen aannemen. Het opzetten van een ‘nieuwe’ bedrijfstak voelde een beetje als het opzetten van een nieuw bedrijf, dus besloten Jim en Jim om vrijwel meteen na de toetreding van Kikken om een vacature voor een online marketeer online te zetten.

Door het grote aantal sollicitaties hadden we besloten om het in meerdere rondes te verdelen, maar eigenlijk was het vanaf het begin wel duidelijk: de goedlachse, Maastrichtse Maureen moest het worden!

Parallel aan de sollicitaties voor de vacature van online marketeer kwamen er ook diverse aanmeldingen voor stageplekken binnen. Drie daarvan staken er met kop en schouders bovenuit, maar we hadden eigenlijk slechts één stageplek beschikbaar. Een tweede gespreksronde dan maar, maar misschien zou het dan duidelijker zijn. Dat was het nog steeds niet dus besloten we om niet één, niet twee, maar drie toppers aan ons team toe te voegen: Isa, Chiel en Stan.

DANK!

Terugkijkend op de eerste 5 jaar van James Robinson kunnen we concluderen dat het vijf mooie, leerzame, uitdagende en spannende jaren waren. De tijd is echter omgevlogen door de grote diversiteit aan opdrachtgevers en projecten waar wij voor en aan mogen werken.

Wij zijn trots op onze collega’s die zich dag-in-dag-uit inzetten voor het bedrijf. Het groepje van losse individuen is een écht team geworden. Een team waar kwaliteit hoog in het vaandel staat, maar plezier in het werk minimaal net zo hoog!

Deze vijf jaar waren ook niet mogelijk geweest zonder het vertrouwen van al onze opdrachtgevers. Waarvoor dank, dank, dank!

Op naar de volgende 5(0) jaar!

Het team van James Robinson; online marketingbureau Limburg.

Wellicht ook interessant

Zelf aan de slag met social media door middel van een contentkalender!

donderdag, 22 februari 2024

De markt van social media onder de loep 🔎

donderdag, 1 februari 2024

Trends van 2024

woensdag, 3 januari 2024

Meer dan 100 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn

Bel ons

Mail ons