28 oktober 2019

De Strijd Om Limburg

Geïnspireerd door de prachtige video’s die het team van Ajax Media maakt en overgoten met een flinke dosis Limburg chauvinisme, wisten we het begin oktober zeker: We moeten ‘iets’ doen met de aankomende derby tussen Fortuna Sittard en VVV Venlo. Het had er jarenlang héél anders heeft uitgezien voor beide clubs. Maar nu, anno 2019, is de realiteit dat dít de enige twee Limburgse clubs op het hoogste voetbalniveau in Nederland zijn. Het duurde heel even voordat dit besef tot iedereen doordrong, maar het viel niet te ontkennen.

Het idee

Voor Fortuna Sittard geldt, net als voor iedere andere commerciële organisatie, dat ze een groter bereik willen genereren. Een groter bereik zorgt voor meer gevulde stoeltjes in het stadion én voor meer interesse vanuit het bedrijfsleven om zich aan de club te verbinden. ‘Da’s eigenlijk heel logisch’ zou Johan Cruijff zeggen.

De mensen die Fortuna een warm hart toedragen doen dat al jaren, in goede en in slechte tijden… met vele honderden of duizenden. De realiteit is echter dat er een veel groter potentieel ligt. De Provincie Limburg telt namelijk ruim 1,1 miljoen inwoners. Daarvan weten we heus wel dat we niet iedereen warm kunnen maken om een bezoekje te brengen aan aan het Fortuna Sittard stadion. Enerzijds omdat mensen simpelweg niet geïnteresseerd zijn in voetbal en anderzijds omdat ze een andere club een warm hart toedragen. Laten we namelijk niet vergeten dat je binnen één uur rijden vanaf Sittard maar liefst 10(!) andere professionele voetbalclubs (Nederland: PSV, VVV Venlo, MVV, Roda JC, Helmond Sport en FC Eindhoven; Duitsland: Borussia Mönchengladbach en Alemannia Aachen; België: KRC Genk en Standaard Luik) kunt bereiken.

De keuze is reuze. We besloten daarom om ons te richten op de algemene Limburgse voetballiefhebber. ‘Maar hoe gaan we dat dan doen?’ Een blik op het speelschema van Fortuna Sittard verried dat die ‘andere Limburgse Eredivisionist’ over enkele weken in Sittard op bezoek zou komen. ‘Dat is ’t… Dáár moeten we iets mee doen.’

Het concept

Wij (lees: Fortuna Sittard en James Robinson) waren meteen enthousiast over het idee, maar om het tot een succes te maken, moest minimaal één andere partij net zó enthousiast zijn, namelijk ‘die andere Eredivisionist’… VVV Venlo. Na een korte pitch over het concept via WhatsApp, planden we een afspraak. Tijdens de korte maar energieke meeting in het legendarische stadion van VVV, ‘De Koel’, bleek dat we allemaal op een lijn lagen: De wedstrijd tussen Fortuna Sittard en VVV Venlo zouden we gaan omdopen tot ‘De Strijd Om Limburg’. Binnen no-time schreven we een script en bedachten we de inhoud van de video. Een script met de bijbehorende shots bedenken is één, maar uitvoeren is twee. Daar kwamen we snel genoeg achter.

Script

Als we de wedstrijd omdopen tot ‘De Strijd Om Limburg’, dan is het wel zo vet als we de voice-over ook in het Limburgs doen… Maarja… Het Sittardse en Venlose dialect lijken nu niet bepaald op elkaar. ‘Koel-Hollands’ (als in: hej tuup…weetjewel…) was ook géén optie. Dan doen we ‘m in het Engels. Dat klinkt stoer en krachtig én we schoppen niemand voor de schenen als het gaat om foutief gebruik van het velen zo dierbare Sittardse of Venlose dialect.

Shots

‘Maar Jim… James Robinson maakt toch helemaal geen video’s.’ ‘Nee dat klopt… Maar gelukkig heeft Fortuna Sittard daarvoor een andere toppartner.’ Mitch van Gellekom van Indepth Media werd snel nadat e.e.a. met VVV Venlo was beklonken bij het project betrokken. Hoewel hij op dat moment in New York verbleef, was hij ook meteen enthousiast en voegde het ene na het andere goede idee aan het concept toe. In de daarop volgende week verzorgde hij alle beelden voor de video én schakelde Ken Daniels in. Ken komt oorspronkelijk uit London, maar is met zijn bedrijf Ekow gevestigd in Madrid. Zijn stem is te horen als voice-over van de uiteindelijke video.

Het resultaat

Nadat alle shots waren gefilmd, oude beelden uit verschillende databases waren verzameld en de voice-over was ingesproken, was het tijd om alles samen te voegen tot één geheel. Het eindresultaat was heel cool. Zeker als je erbij bedenkt in welke korte periode alles gerealiseerd is.

Klaar om de wijde wereld in te gaan, gingen op maandag rond half 5 vanuit Fortuna Sittard en VVV Venlo persberichten de deur uit naar verschillende (Provinciale) media over deze unieke samenwerking en om 18u00 ging de video live.

Het bereik… was groot, héél groot. Vele tienduizenden mensen hebben de video voorbij zien komen via de eigen kanalen van Fortuna Sittard en VVV Venlo. Verder werd de video en het verhaal over de samenwerking tussen beide Limburgs profclubs, in de dagen daarop breed opgepakt door verschillende media. Lokale websites deelden de video, provinciale media schreven erover en zelfs het landelijk opererende Voetbal International (vi.nl) besteedde er aandacht aan. Exacte cijfers over het bereik van ‘De Strijd Om Limburg’, kunnen we niet achterhalen, maar dit zal in de honderduizenden lopen.

Bedankt

Voor deze samenwerking willen wij graag bedanken:

• Mitch van Gellekom / Indepth Media
  • Ken Daniels / Ekow
  • Jurjen van Geel / Fortuna Sittard
  • Sten Hoeijmakers / VVV Venlo

Verder willen we voor hun Oscar-award-waardige acteerwerk bedanken:

• Jorrit Smeets / Fortuna Sittard
  • Bo Breukers / Fortuna Sittard